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고령자 라이프스타일에 따른 고령친화용품 개발방향 -신체기능 자기평가와 고령친화제품에 대한 태도 분석을 중심으로

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dc.contributor.author김태선-
dc.contributor.author조재경-
dc.date.accessioned2021-06-22T17:04:03Z-
dc.date.available2021-06-22T17:04:03Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/14141-
dc.description.abstract본 연구는 고령사회로의 변화를 피할 수 없는 상황에서 고령자 집단의 특성에 따른 고령친화제품의 개발방향의 모색에 목적을 두었다. 연구목적의 달성을 위해 우선 고령자를 위한 디자인 개념, 고령친화산업의 현황에 대한 문헌조사를 실시했다. 다음으로 고령자 라이프스타일 세분화, 건강⋅신체기능에 대한 자기평가, 고령친화제품에 대한 태도 파악을 위한 고령자 대상의 1:1 대면 설문조사를 실시했다. 고령자를 위한 디자인은 이상적 윤리성에 중점을 두는 보편적 디자인, 현실적 경제성에 중점을 두는 포용적 디자인을 모두 아우르는 통합적 접근을 통한 활성화가 필요하다. 우리나라의 고령친화산업은 정체상태로 고령자친화제품은 수요자인 고령자의 특성(라이프스타일과 건강상태)에 따른 제품의 다각화가 요청된다. 이에 고령자의 특성을 알아보기 위해 실시한 1:1 대면 설문조사의 결과는 다음과 같다. ‘변화적응과 유행 민감성’, ‘일에 대한 도전과 욕구’, ‘건강 및 자기관리’, ‘삶의 여유와 노후 만족’, ‘사회참여와 사교활동’의 라이프스타일의 5개 요인과 ‘활동적 노년 향유형", ‘실리적 생활밀착형’, ‘수동적 노년 향유형", ‘근로중심생활고형’의 4개 군집을 도출했다. 집단 간 특성비교를 위한 분산분석(AVONA)결과는 다음과 같다. 고령자 군집들은 신체기능정도, 고령친화제품에 대한 태도에서 군집유형에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 분석결과에 따른 고령친화제품의 개발방향은 다음과 같다. ‘고령자용’이라는 구별짓기적 접근을 지양하고 2-3개 유형의 공통성에 따른 포괄적 시장접근이 필요하다. ‘활동적 노년 향유형’은 일상용품, 외부활동관련 제품, 최신 유행의 반영이, ‘실리적 생활밀착형’ 은 근로활동과 관련된 실용적 제품개발이 요청된다. ‘수동적 노년 향유형’은 ‘활동적 노년향유형’과 함께, ‘근로중심 생활고형’은 ‘실리적 생활밀착형’에서의 결과의 반영이 효과적이다.-
dc.description.abstractEntering to unavoidable aging society, this study aims at developing a strategy approaching to senior friendly products based on characteristics of senior segments. For the purpose, this study, first, executed literature review to understand senior friendly design concepts and the current situation of senior friendly industry. Then, it conducted 1:1 paper based survey with elderly persons over 65 years to analyze their lifestyle segments, health and body function levels, and attitude toward senior friendly products. As design approaches focusing on the elderly, there are universal design emphasizing on ideal ethical spirits and inclusive design pursuing practical feasibility. Concerning the difference, it seems to be required to integrate the both concepts. Considering that the Korean senior friendly industry remains sluggish, senior friendly products are needed to diversify product categories and segments by the life style and health conditions of the elderly as users. Hence, 1:1 paper based survey was conducted. Lifestyles of the seniors were classified in five dimensions: ‘acceptance of change and new trends’, ‘eagerness to get a job’, ‘satisfaction of the later life’, ‘health⋅self-management’, and ‘participation of social activities’. Through cluster analysis, lifestyles of the seniors were divided into four groups: ‘active life-enjoying seniors’, ‘practical middle class seniors’, ‘passive life-enjoying seniors’, and ‘insecure job-seeking seniors’. The findings, through ANOVA, were as follows; extents of comprehensive body functions and attitude to senior friendly products, between the groups, were statistically significant. On the basis of the results of this research, it can be concluded as follows; broad approaches to combine two or three senior groups is effective. For the ‘active life-enjoying seniors’ and the ‘practical middle class seniors’, it is needed to develop products related outdoor activities and trends, and practical jobs-related products respectively. For the ‘passive life-enjoying seniors’ and the ‘insecure job-seeking seniors’, it is efficient to follow the result from ‘active life-enjoying seniors’ and ‘practical middle class seniors’ respectively.-
dc.format.extent13-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국디자인문화학회-
dc.title고령자 라이프스타일에 따른 고령친화용품 개발방향 -신체기능 자기평가와 고령친화제품에 대한 태도 분석을 중심으로-
dc.title.alternativeDevelopment Direction of Senior-friendly Products by Life Styles of the Elderly - Focused on Analysis of Self-assessment on Body Functions and Attitude to Senior-friendly Products-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation한국디자인문화학회지, v.22, no.1, pp 63 - 75-
dc.citation.title한국디자인문화학회지-
dc.citation.volume22-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage63-
dc.citation.endPage75-
dc.identifier.kciidART002092412-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorAged Society(고령사회)-
dc.subject.keywordAuthorLifestyle(라이프스타일)-
dc.subject.keywordAuthorThe Elderly(고령자)-
dc.subject.keywordAuthorSenior-friendly Products(고령친화제품)-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06649921-
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