리얼타임 코딩환경을 활용한 인터렉티브 디자인 교육 연구A Study of Interactive Design Education Utilizing Real Time Coding Environment
- Other Titles
- A Study of Interactive Design Education Utilizing Real Time Coding Environment
- Authors
- 노승관
- Issue Date
- Dec-2016
- Publisher
- 한국디자인문화학회
- Keywords
- Real Time Coding(리얼타임 코딩); Interactive Programming (인터렉티브 프로그래밍); Desgin Education (디자인교육); Interactive Design(인터렉티브 디자인)
- Citation
- 한국디자인문화학회지, v.22, no.4, pp 225 - 235
- Pages
- 11
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국디자인문화학회지
- Volume
- 22
- Number
- 4
- Start Page
- 225
- End Page
- 235
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/15004
- ISSN
- 1598-6497
- Abstract
- 최근 컴퓨터 프로그래밍 교육의 대중화가 화두가 되고 있고 디자인 분야에 컴퓨터 프로그래밍 교육의 수요가 급증하고 있다. 실제 교육에 이용할 적합한 프로그래밍 환경에 대한 관심도 높아졌다. 본 연구는 디자인 컴퓨터 프로그래밍 교육의 효율성 제고를 위한 목적으로 리얼타임코딩 환경과 그 효용성을 연구하였다.
국내 대학교 디자인 교육과정을 대상으로 문헌 연구를통해 프로그래밍 교육의 현황과 문제점을 도출하였다.
프로그래밍 환경 발전의 맥락에서 사용자 중심 접근의등장과 리얼타임 코딩환경의 배경을 논하였고, 현재리얼타임 코딩 개념을 도입하여 서비스되고 있는 칸아카데미, 코드펜, 스위프트 플레이그라운드 프로그래밍환경들의 특징을 비교하여 보았다.
교육과정의 개선안 제안 연구부분에서는 브렛 빅터가 정의한 리얼타임 코딩 환경의 구성요소를 환경 영역에서 다섯 가지, 언어 영역에서 네 가지 요소로 구분하고, 이 요소들을 활용하여 인터렉티브 디자인 프로그래밍 교육의 발전 방향을 도출하였다. 첫째, 프로그래밍 수업의 목적을 명확히 하고 그에 맞춰 커리큘럼의 길이와 난이도를 정해야 한다. 둘째, 디자이너의작업 특성에 맞춰 프로그래밍 사고의 훈련은 구체적과제에서 시작하여 추상적 과제로 발전시켜야 한다.
셋째, 디자인 프로그래밍 사고의 학습은 직관적 사고에서 분석적 사고로 발전시켜야 한다. 넷째, 기존코드의 활용과 스핀오프(spinoff)의 활용 범위를 명확히 하고 한계를 정해야 한다. 본 연구의 결과는 모든 수준의 디자인 프로그래밍 교육과정의 효율성을 높이기 위한 기초자료로 활용될 것으로 수 있으며 향후 리얼타임 코딩 원리를 활용한 프로그래밍 교육의 실질적 성과를 정량화하는 연구로 발전되기를 기대한다.
Computer programming education for everyone becomes main talk today and demand of computer programming in design field increase rapidly. Interest about proper programming environment to use in real world educational situation increase. This paper presented realtime programming environment and it’s usefulness to enhance the efficienty of design computer programming education. It began with paper studies which deals with programming education in college level design education program in Korea and presented its result and problems. In the context of programming environment development, the paper discussed about the emergence of user centered approach and real time coding environment background. Also, the paper surveyed major real time coding environment services; Kahn Academy, CodePen and Swift Playground and compared each service’s characteristics. In educational program improvement part, the paper categorized realtime coding elements proposed by Bret Victor; five elements in environment domain and four elements in language domain. Based on the analysis of Bret Victor’s realtime coding struct elements, the paper proposed four criteria for the development of interactive design education. First, it must clarify the purpose of program and decide length of programming class plan accordingly. Second, considering the characteristic of designer training of computational thinking should develop from concrete task to abstract task. Third, learning of computational thinking should begin with intuitive and move toward analytical. Fourth, usage of existing code and spinoff should be clarified and be used within limits. The result of this research could be used as a foundation resource to enhance the productivity of design programming education of all level and it should extend to further research of quantifying the usefulness of programming education programs which implement the principles of realtime education.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF INTERACTIVE MEDIA DESIGN > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.