텔레비전을 통한 에이즈 정보 습득이 에이즈 및 감염인 관련 지식, 태도, 행동 의도에 미치는 영향: 텔레비전 프로그램 장르에 따른 차이 및 에이즈 교육의 조절효과를 중심으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 오현정 | - |
dc.contributor.author | 전의성 | - |
dc.contributor.author | 이병관 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T17:41:56Z | - |
dc.date.available | 2021-06-22T17:41:56Z | - |
dc.date.issued | 2016-11 | - |
dc.identifier.issn | 1599-8258 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/15021 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 텔레비전을 통한 정보 습득 혹은 정보를 습득한 텔레비전 프로그램 장르(설득/캠페인 vs. 시사/뉴스 vs. 교양/오락)에 따라 에이즈 지식, 감염인에 대한 태도, 감염에 대한 두려움, 낙인 규범 인식, 낙인 행동 의도가 달라지는가를 확인하고, 그 효과가에이즈 교육에 의해 조절되는가를 분석하였다. 질병관리본부 주관으로 실시한 2015 년 ‘대국민 에이즈 행태 조사’에서 수집된 자료를 분석한 결과, 텔레비전을 통한 에이즈정보 습득에 따른 에이즈 지식과 감염인 태도의 차이가 나타났으며, 감염에 대한 두려움, 낙인 규범 인식, 낙인 행동 의도가 다르게 나타났다. 에이즈 교육은 에이즈 관련 태도 및 행동에 유의미한 영향을 주었으나, 에이즈 지식에는 유의미한 영향을 주지 못했다. 텔레비전 프로그램 장르에 따라서도 부분적으로 유의미한 결과가 나타났는데, 오락/교양 프로그램을 통한 정보 습득이 설득/캠페인이나 시사/뉴스 프로그램을 통한 정보 습득보다 에이즈 관련 부정적 신념이나 낙인 행동 의도를 낮추는 데 더 효과적인 것으로 나타났다. 또한 텔레비전 프로그램 장르가 감염인에 대한 태도에 미치는 영향은에이즈 교육 경험에 의해 부분적으로 조절되는 것으로 나타났다. 주제어 | - |
dc.description.abstract | The present study explored whether receiving information from different program genres (i.e., news vs. campaign vs. entertainment) influences AIDS knowledge, attitude toward people living with HIV/AIDS (PLWHA), fear of contagion, stigma norm, and intention to stigmatize PLWHA. The study also examined if such influence is moderated by HIV/AIDS education. An analysis of the data collected from 1,000 Korean respondents revealed the following results. First. people who had acquired HIV/AIDS information from television media possessed the greater level of AIDS knowledge and the lower level of AIDS stigma than the respondents who had never acquired HIV/AIDS information through television. Second, receiving HIV/AIDS education significantly lowered people’s AIDS stigma but did not enhance their AIDS knowledge. Third, the genres of television programs had partially significant impacts on people’s AIDS knowledge and stigma; entertainment programs were more effective in reducing AIDS stigma than campaigns or news programs. Fourth, the effects of television programs on AIDS knowledge and AIDS stigma were partly moderated by respondents’ experience of HIV/AIDS education. | - |
dc.format.extent | 47 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.title | 텔레비전을 통한 에이즈 정보 습득이 에이즈 및 감염인 관련 지식, 태도, 행동 의도에 미치는 영향: 텔레비전 프로그램 장르에 따른 차이 및 에이즈 교육의 조절효과를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | The Effect of Acquiring HIV/AIDS Information through Different Television Programs on AIDS Knowledge and AIDS Stigma : The Moderating Role of AIDS Education | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.21328/JMEC.2016.11.14.4.55 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 미디어 경제와 문화, v.14, no.4, pp 55 - 101 | - |
dc.citation.title | 미디어 경제와 문화 | - |
dc.citation.volume | 14 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 55 | - |
dc.citation.endPage | 101 | - |
dc.identifier.kciid | ART002165738 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 에이즈 지식 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 에이즈 낙인 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 에이즈 정보 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 텔레비전 프로그램 장르 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 에이즈 교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | HIV/AIDS information | - |
dc.subject.keywordAuthor | AIDS knowledge | - |
dc.subject.keywordAuthor | AIDS stigma | - |
dc.subject.keywordAuthor | television program genre | - |
dc.subject.keywordAuthor | AIDS education | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07061019 | - |
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