인스타그램 이용 행태에 관한 탐색적 연구 : 인스타그램 이용동기와 성격 5요인(Big 5)의 구조적 관계를 중심으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 이병관 | - |
dc.contributor.author | 문영숙 | - |
dc.contributor.author | 윤태웅 | - |
dc.contributor.author | 이진균 | - |
dc.contributor.author | 정지나 | - |
dc.contributor.author | 노환호 | - |
dc.contributor.author | 임혜빈 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T09:13:56Z | - |
dc.date.available | 2021-06-22T09:13:56Z | - |
dc.date.issued | 2020-09 | - |
dc.identifier.issn | 1976-0671 | - |
dc.identifier.issn | 2671-7611 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/1592 | - |
dc.description.abstract | 인스타그램 이용자 수의 급격한 증가와 마케팅 영역에서의 높은 활용도로 인해 광고, 홍보, 소비자 연구 등다양한 영역에서 인스타그램에 대한 실증적 연구의 필요성이 증대되고 있다. 그러나 인스타그램과 같은 SNS 이용자를 대상으로 한 연구가 성격 유형과 행동 간 관계성의 탐색에 국한되어 있으며 이용자들의 능동적인 이용 행동과 이를 예측하는 심리적 변인을 통한 심리적 기제 탐색의 연구가 부족한 상황이다. 이에 본 연구는 인스타그램 이용자들의 기본적인 인스타그램 이용 행동과 더불어 인스타그램을 사용하는 개인의 이용 동기와 BIG 5 성격 유형이 인스타그램 이용 행동을 예측하는 심리적 기제 모형을 검증하고 심리적 변인 간 관계성을 확인하고자 하는 목적에서 수행되었다. 연구결과, 인스타그램 이용자들의 주요 이용 행동의 영향 요인 중 이용 동기는 자기 증진과 사회적 상호작용 및 주위 환기의 효과를 확인할 수 있었으며, 이와 같은 이용 동기는 BIG 5 성격 요인 중 개방성과 친화성 및 신경증에 의하여 예측될 수 있음을 확인할 수 있었다. 더불어 본 연구 결과의 의의와 실무적 활용방안을 함께 논의하였다. | - |
dc.description.abstract | Due to the rapid increase in the number of Instagram users and high utilization in the marketing domain, need for research on Instagram is on the increase in various areas such as advertising, public relations, and consumer research. However, research on SNS users such as Instagram is limited to the search for relationships between personality types and behaviors, and there is a lack of research on users’ active use behavior and psychological variables that predict it. Therefore, this study was conducted with the aim of verifying the psychological mechanism model of predicting Instagram usage behavior and the BIG 5 personality type as well as the basic Instagram usage behavior of Instagram users. Studies have shown that among the factors influencing Instagram users’ major usage behaviors, the motivation for use was self-promotion, social interaction, and diversion, and that such motivation could be predicted by openness, aggreableness, and neuroticism among BIG 5 personality factors. Implications of the study for researchers and practitioners were discussed. | - |
dc.format.extent | 10 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국에이치씨아이학회 | - |
dc.title | 인스타그램 이용 행태에 관한 탐색적 연구 : 인스타그램 이용동기와 성격 5요인(Big 5)의 구조적 관계를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | An Exploratory Study on Instagram Usage Behavior : Based on Structural Relationships between User Motivation and Big 5 Personality Traits | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.17210/jhsk.2020.09.15.3.13 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국HCI학회 논문지, v.15, no.3, pp 13 - 22 | - |
dc.citation.title | 한국HCI학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 15 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 13 | - |
dc.citation.endPage | 22 | - |
dc.identifier.kciid | ART002628552 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | - | |
dc.subject.keywordAuthor | Instagram User Behavior | - |
dc.subject.keywordAuthor | Use Motivation | - |
dc.subject.keywordAuthor | BIG 5 Personality Factor | - |
dc.subject.keywordAuthor | SNS | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10443595 | - |
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