포스터에서의 효율적인 QR코드 활용에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 송민정 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T00:43:34Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T00:43:34Z | - |
dc.date.issued | 2014-09 | - |
dc.identifier.issn | 2092-7045 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/24576 | - |
dc.description.abstract | 스마트폰의 보급화와 함께 등장한 QR코드는 소비자에게 많은 정보를 빠르게 제공해주는 역할을 하며 광고, 홍보 마케팅에 유용한 수단으로써 다양하게 사용되고 있다. 이러한 QR코드는 소비자 스스로의 자발적인 참여가 필요한 마케팅으로 소비자의 흥미와 주목성을 유도하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구는 커뮤니케이션의 효과적인 매체인 국내·외 포스터에 사용된 QR코드의 사례를 알아보고 설문조사를 통해 포스터에서의 효율적인 QR코드 활용을 모색하는데 목적이 있다. 디자인의 필수조건인 가시성, 주시성, 기억성, 정확성, 조형성 5가지를 바탕으로 스마트 폰의 소비층인 20대와 30대 100명을 대상으로 설문조사 하였다. 실증 분석 결과 QR코드가 사용된 포스터 중 디자인요소의 일부로 QR코드가 조화롭게 사용된 경우 디자인 5가지 필수조건에 높은 점수가 나타났으며, 소비자의 흥미유발과 주목을 유도하는데 도움이 되어 사용자 입장이 고려된 디자인이라는 것을 알 수 있었다. QR코드만을 사용한 디자인의 경우 다른 요소간의 차별성이 없어 QR코드를 빠르게 인지하는데 다소 문제가 있음을 알 수 있었으며 디자인요소로서의 사용이 아닌 단순표기의 QR코드가 활용되었거나 다른 디자인요소와의 조화를 고려하지 않은 QR코드는 소비자들의 시선을 이끌어 내는데 한계점이 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 고려하여 포스터에 QR코드를 활용하여 디자인한다면 마케팅의 한 방법으로 보다 효율적인 소비자들과의 접근방법이 될 것이다. | - |
dc.description.abstract | QR codes, which came up with large supply of smart phones, is being used in variety of ways as useful ways for advertisement marketing. As this QR codes marketing require consumers to involve voluntarily, it is important to attract consumer’s interest and attention. Therefore, our aim of research is to find out the cases of using QR codes in poster, and to find out ways to effectively utilize the QR codes in poster by surveying. We took the survey on 100 people including 20s and 30s who are largest consumers of smart phones, based on 5 prerequisites of design; visibility, observation, memorization, accuracy, and formative. The empirical results showed that posters that used QR codes, which coordinate well as a design factor, had high points on 5 prerequisites of design. This means that such designs help consumers to gain attention and interest. As designs that used only QR codes does not have the differentiating factors, we found out that there was little bit of problems to identify the QR codes quickly. Also, QR codes used as simple QR codes or the ones that did not consider the coordination with design factors had its limiting point to attract consumer’s attention. Considering these observations, it would be a more efficient way of marketing method to get closer with consumers, if QR codes are designed and utilized in posters. | - |
dc.format.extent | 9 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디자인지식학회 | - |
dc.title | 포스터에서의 효율적인 QR코드 활용에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the efficient ways of utilizing QR codes in posters | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.17246/jkdk.2014..31.017 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 디자인지식저널, no.31, pp 175 - 183 | - |
dc.citation.title | 디자인지식저널 | - |
dc.citation.number | 31 | - |
dc.citation.startPage | 175 | - |
dc.citation.endPage | 183 | - |
dc.identifier.kciid | ART001910260 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | QR Code | - |
dc.subject.keywordAuthor | Poster | - |
dc.identifier.url | https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001910260 | - |
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