지역 디자인산업 활성화 방안 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 송지성 | - |
dc.contributor.author | 최성호 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T04:24:13Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T04:24:13Z | - |
dc.date.issued | 2013-12 | - |
dc.identifier.issn | 1598-6497 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/29286 | - |
dc.description.abstract | 국내 디자인산업을 위한 정책 중에서 지역 디자인산업의 진흥은 중요한 정책 중 하나이다. 산업통상자원부는 2000년부터 현재까지 디자인혁신센터, 지역디자인센터와 같은 지역거점 구축을 중심으로 한 지역디자인 활성화에 노력해 왔다. 그러나 이들 정책이 시설이나 장비투자와 같은 산업기술기반조성이라는 관점에서 수행되어 이 센터들은 현재 지역거점으로서의기능상실 또는 제한적 역할에 머물고 있다. 본 연구는 지역 디자인산업 진흥 정책의 경과를 살펴보고, 지역 디자인산업의 문제와 각 지역별 요구사항을 분석하여 바람직한 발전 방향을 제시하는데 목적이 있다. 연구는 그 동안 진행되었던 디자인혁신센터와 지역디자인센터의 설립취지, 경과, 수행내용 등을 분석하고 인터뷰하여 문제와 한계를 도출하였다. 그리고 이에 대한 발전적 대안을 다섯 가지로 제시하였다. 본 연구의 결과를 정리해 보면, 지역 디자인산업의발전을 위해서는 먼저 지역거점 운영의 현실화가 필요하다. 그리고 지역 디자인산업 활성화를 위한 방향은 공간이나 시설 형성으로부터 디자인 서비스를 위탁하는 방향으로 변경되는 것이 바람직한 것으로 나타났다. 아울러 지역 디자이너의 특성에 기반한 재교육과 지역별 산업구조의 특성을 반영한 정책도 실행되어야만 한다. 또한 지역 디자인산업에 대한 다각적인 활성화 연구가 실행되어야만 한다. | - |
dc.description.abstract | The promotion of regional design industry withinthe policy for domestic design industry is one of themost important policies. The Ministry of Trade,Industry & Energy have been making an effort toactivate regional design industry centered on buildingDesign Innovation Center, Regional Design Center untilnow ever since 2000. The policy has been done on theview of the establishment of industrial technologyfoundation like facilities or investment of equipment. These centers have not played a role completely as localstrategic point because of characteristic of the policy. This study has an object in showing the gooddirection of improvement of regional design industrythrough searching the change of promotion policy andmaking an analysis of the problem of regional designindustry and requirements in each region. It draws problems by analyzing and interviewingthe purpose of foundation, progress, performance detailand so on of Design Innovation Centers and RegionalDesign Centers. This study also suggested fivealternatives to the problems. To conclude, rationalizing the management ofRegional Design Centers is needed first of all. Thedirection of activation of regional design industry isdesirable to reorganize from setting of physical space andfacilities to outsourcing design services. Reeducationbased on characteristics of regional designer and policymaking reflecting characteristics of industrial structureeach of them should be done. Varied researches ofactivating plan of regional design industry should becarried out as well. | - |
dc.format.extent | 13 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디자인문화학회 | - |
dc.title | 지역 디자인산업 활성화 방안 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on Activation of Regional Design Industry | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국디자인문화학회지, v.19, no.4, pp 671 - 683 | - |
dc.citation.title | 한국디자인문화학회지 | - |
dc.citation.volume | 19 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 671 | - |
dc.citation.endPage | 683 | - |
dc.identifier.kciid | ART001842479 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | Regional Design Industry(지역 디자인산업) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Design Innovation Center(디자인혁신센터) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Regional Design Center(지역디자인센터) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Promotion(진흥) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Policy(정책) | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/pdf/pdfView.do?nodeId=NODE06542966&googleIPSandBox=false&mark=0&useDate=&ipRange=false&accessgl=Y&language=ko_KR&hasTopBanner=true | - |
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