콜센터 고객정보시스템의 이용자 만족도 제고를 위한 실증 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 조성호 | - |
dc.contributor.author | 박광호 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T05:03:40Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T05:03:40Z | - |
dc.date.issued | 2013-05 | - |
dc.identifier.issn | 2288-3908 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/30095 | - |
dc.description.abstract | 경영정보시스템 분야 및 DeLone and McLean의 정보시스템 성공모형 등에 관한 연구들은기업 등의 정보시스템 도입 및 이용을 통해 이용자 개인 및 기업 등의 성과에 영향을 미칠 수있도록 관련 요소가 개발 운영되어야 함을 제시하고 있다. 본 연구의 목적은 콜센터 고객정보시스템의 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인을 탐구함에 있다. 근무환경 및 직무 만족에관한 선행 연구와 수정된 DeLone and McLean의 정보시스템 성공모형을 이용한 구조방정식모형을 설정하여 콜센터 상담사원 539명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는다음과 같다. 첫째, 정보시스템의 세 가지 품질이 근무환경, 직무만족, 이용자 만족도에 영향을미치는 11개 가설 중 7개 가설이 채택되었으며 둘째, 근무환경은 시스템 품질 및 정보 품질과이용자 만족도간 부분매개를, 서비스 품질은 완전매개 효과가 있음을 확인하였다. 시사점으로는향후 정보시스템의 운영 성과가 제고될 수 있도록 이용자의 좋은 근무환경 구축 및 개선이필요함을 제시하였다. | - |
dc.description.abstract | Those studies in the field of Management Information Systems and the Success Model of the DeLone and McLean’s Information Systems suggest that some factors related to information systems should be developed and operated to affect the performance of the user’s personal and companies through the introduction and use of corporate information systems. The purpose of this study is put on searching for some factors which impact on user satisfaction about the customer information management systems of call center. We did conduct on a survey of 539 people who are working as a call center counseling employees as setting up a structural equation model which reflects previous research on working environment and job satisfaction, and modified DeLone and McLean’s information system success model. The results of this study are as follows. First, seven of the eleven hypotheses that three quality of the information systems might be affecting working environment, job satisfaction, user satisfaction were adopted Second, we confirmed that the working environment works as a the partial mediation and the quality of services works as a fully mediation between system/information quality and users’ satisfaction. The implications of this study are that it is necessary not only to make a good working environment but also to keep improving it in order to boost the operational performance of information systems in the future. 키워드 정보시스템 품질, 콜센터, 근무환경, 직무만족 Information System Quality, Call Center, Working Environment, Job Satisfaction | - |
dc.format.extent | 21 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국전자거래학회 | - |
dc.title | 콜센터 고객정보시스템의 이용자 만족도 제고를 위한 실증 연구 | - |
dc.title.alternative | An Empirical Study on Enhancing User Satisfaction of Customer Service Information Systems | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.7838/jsebs.2013.18.2.257 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국전자거래학회지, v.18, no.2, pp 257 - 277 | - |
dc.citation.title | 한국전자거래학회지 | - |
dc.citation.volume | 18 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 257 | - |
dc.citation.endPage | 277 | - |
dc.identifier.kciid | ART001772273 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | Information System Quality | - |
dc.subject.keywordAuthor | Call Center | - |
dc.subject.keywordAuthor | Working Environment | - |
dc.subject.keywordAuthor | Job Satisfaction | - |
dc.subject.keywordAuthor | 정보시스템 품질 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 콜센터 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 근무환경 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 직무만족 | - |
dc.identifier.url | https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001772273 | - |
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