소셜커머스 어플리케이션의 효과적 유저빌리티 구현을 위한 UX 디자인 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김성훈 | - |
dc.contributor.author | 표민수 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T05:05:11Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T05:05:11Z | - |
dc.date.issued | 2013-03 | - |
dc.identifier.issn | 1598-6497 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/30157 | - |
dc.description.abstract | 스마트 미디어 시대로의 진화에 따라 다양한 스마트 디바이스를 활용한 정보 커뮤니케이션이 이루어지고 있다. 이런 환경에서 가장 대표적인 e-business인소셜커머스 또한 스마트 디바이스를 활용한 스마트커머스로 확장되고 있다. 이에 본 연구에서는 스마트커머스의 효과적인 사용자 환경 구축을 위한 유저빌리티 향상에 영향을 미칠 UX 디자인 제안을 하고자한다. 이를 위해 가장 큰 소셜커머스 업체 4곳의 스마트 커머스 콘텐츠를 분석하여 각 콘텐츠의 효과적인유저빌리티 구현 기술을 분석하고, 이를 통한 종합적인 제안 및 방향성을 모색하고자 한다. 연구 방법으로 전문가 집단을 구성하여 자문회의와인터뷰 및 사용자 평가를 진행하여 스마트 커머스의실증적인 분석요소가 되는 UX 요소를 구조(정보구조,네비게이션), 인지(메타포, 인터페이스), 편의(인터랙션, 버튼영역)의 총 6개 주요요소를 도출하였으며, 도출된 주요요소를 기반으로 스마트 커머스 4개의 사례를 분석하였다. 이에 각 스마트 커머스가 가진 특장점을 도출하였으며, 사용자 평가를 통해 스마트 커머스브랜드의 주요요소 선호도를 통계기법을 통해 분석하였다. 분석 결과 효과적인 유저빌리티 구현을 위해서는UX 주요 요소별로 도출된 스마트 커머스 특장점이종합적으로 적용되어야 하며, 이는 사용성 향상과 함께 스마트 커머스 브랜드의 사용자 인지도 향상에도영향을 미칠 것으로 예상된다. | - |
dc.description.abstract | In accordance with the evolution towards the age of smart media, information communication is occurring through a variety of smart devices. In this kind of environment, social commerce, a representative e-business, is also expanding to smart commerce that uses smart devices. As such, this research seeks to provide a UX design which will influence usability improvements for the establishment of effective user environment of smart commerce. For this, we will analyze the smart commerce contents of the 4 largest social commerce companies and analyze the effective usability materialization technologies of each content. Then we plan to search for an overall suggestion and direction. For the research method, we formed a group of experts and carried out consultation meetings, interviews, and user evaluations to deduct the UX factors, which are empirical analysis elements of smart commerce. We deducted a total of six main factors, which are structure (information structure, navigation), recognition (metaphor, interface), and convenience (interaction, button area). Using the deducted main factors, we analyzed 4 smart commerce cases. Hence, we deducted the characteristics and strengths of each smart commerce, and analyzed the preference of the main factors of smart commerce brands obtained from user evaluations by using statistical techniques. As a result of our analysis, for the effective materialization of usability, the characteristics and strengths of smart commerce deducted according to the main factors of UX must be applied comprehensively. It is predicted that this will influence improvements in usability and also the improvements of users` awareness of smart commerce brands. | - |
dc.format.extent | 12 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디자인문화학회 | - |
dc.title | 소셜커머스 어플리케이션의 효과적 유저빌리티 구현을 위한 UX 디자인 연구 | - |
dc.title.alternative | The Study on UX Designs for the Effective Implementation of Usability of Social Commerce Applications | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국디자인문화학회지, v.19, no.1, pp 88 - 99 | - |
dc.citation.title | 한국디자인문화학회지 | - |
dc.citation.volume | 19 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 88 | - |
dc.citation.endPage | 99 | - |
dc.identifier.kciid | ART001755141 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | Smart Media(스마트미디어) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Social Commerce(소셜커머스) | - |
dc.subject.keywordAuthor | User Experience Design (사용자 경험 디자인) | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542759 | - |
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