스마트워크 확산을 위한 정책적 함의: 스마트워크 근로자와 직장근무 근로자의 조직유효성 인식 차이를 중심으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 주시각 | - |
dc.contributor.author | 손영곤 | - |
dc.contributor.author | 전상길 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T09:06:05Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T09:06:05Z | - |
dc.date.issued | 2012-05 | - |
dc.identifier.issn | 2713-6434 | - |
dc.identifier.issn | 2713-6442 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/35732 | - |
dc.description.abstract | 직장이 아닌 곳에서 근무하는 스마트워크는 조직과 조직 구성원 모두에게 도움이 되는 미래지향적인 근무 방식으로 최근 화두가 되고 있다. 본 연구는 콜센터를 운영하고 있는 기업을 대상으로 직장근무자와 스마트워크 근무자간의 서비스풍토, 직무만족, 조직몰입, 서비스수행능력 등 조직 관련 주요 변수에 대한 인식 차이를 조사하였다. 분석 결과, 스마트워크 근무자들이 직장근무자들에 비해 서비스풍토에 대한 인식이나 직무만족이나 조직몰입, 서비스수행능력 등 모든 측면에서 긍정적인 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 스마트워크의 활성화를 위한 시사점과 정책 방안을 제시하였다. | - |
dc.description.abstract | Smart work, which is a new way of working at out-of-home instead of an office, has become a widespread practice because it is considered as beneficial for both organization and employee. This study is conducted to investigate the differences about attitude toward the organizational effectiveness between smart worker and office worker in a call center. The result showed that the perceived advantages of smart worker(higher service climate, job satisfaction, organizational commitment, service capability) are more positive than those of office workers. Based on this result, the implications and policy directions of smart work were discussed. | - |
dc.format.extent | 12 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디지털정책학회 | - |
dc.title | 스마트워크 확산을 위한 정책적 함의: 스마트워크 근로자와 직장근무 근로자의 조직유효성 인식 차이를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | Policy Implications for the Smart Work Diffusion: Focusing on the Perceptual Differences on Organizational Effectiveness between Smart Workers and Office Workers | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 디지털융복합연구, v.10, no.4, pp 11 - 22 | - |
dc.citation.title | 디지털융복합연구 | - |
dc.citation.volume | 10 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 11 | - |
dc.citation.endPage | 22 | - |
dc.identifier.kciid | ART001666650 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | smart work | - |
dc.subject.keywordAuthor | call center | - |
dc.subject.keywordAuthor | organizational communication | - |
dc.subject.keywordAuthor | job satisfaction | - |
dc.subject.keywordAuthor | organizational commitment | - |
dc.subject.keywordAuthor | service quality | - |
dc.subject.keywordAuthor | 스마트워크 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 콜센터 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 조직커뮤니케이션 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 직무만족 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 조직몰입 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 서비스품질 | - |
dc.identifier.url | https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001666650 | - |
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