틸팅차량용 KTX 차체의 하니컴복합재 측벽판 체결부의 피로파괴평가Fatigue Fracture Assessment of Honeycomb Composite Side-Wall Panel Joint for the KTX Tilting Car Body
- Other Titles
- Fatigue Fracture Assessment of Honeycomb Composite Side-Wall Panel Joint for the KTX Tilting Car Body
- Authors
- 정달우; 김정석; 최낙삼
- Issue Date
- Jan-2010
- Publisher
- 대한기계학회
- Keywords
- 하니컴복합재 측벽판 체결부; 틸팅 KTX 차체; 피로굽힘시험; 피로강도; Honeycomb Composite Side-Wall Panel Joint; Tilting KTX Car Body; Fatigue Bending Test; Fatigue Strength
- Citation
- Transactions of the KSME, A, v.34, no.1, pp 55 - 60
- Pages
- 6
- Indexed
- SCOPUS
KCI
- Journal Title
- Transactions of the KSME, A
- Volume
- 34
- Number
- 1
- Start Page
- 55
- End Page
- 60
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/40373
- DOI
- 10.3795/KSME-A.2010.34.1.55
- ISSN
- 1226-4873
2288-5226
- Abstract
- 틸팅형 고속열차의 차체에 적용되는 하니컴 복합재 조인트 구조물의 경우 운행중 외팔보형 굽힘하중을 받게된다. 하이브리드 복합재 조인트 구조물에 대한 굽힘시험평가를 수행하기 위해 실제 틸팅열차 차체 구조물에서 조인트부를 절단 채취하여 시험편으로 제작하였다. 굽힘시험결과 시험편의 파괴거동은 정적하중과피로하중하에서 확연히 달라짐을 보였다. 정적굽힘하중 하에서는 하니컴 코어 영역에서 전단변형과 파괴가 발생하였으며, 피로굽힘하중 하에서는 복합재 표피층과 하니컴 코어층 사이에서 계면분리가 발생하거나, 또는 금속재 언더프레임과의 용접부에서 파괴가 발생하였다. 이러한 파괴거동은 다른 산업분야에서 사용되는유사한 구조의 하니컴 복합재 조인트 구조물에서도 발생할 수 있기 때문에, 본 실험 결과를 하니컴 복합재 조인트 구조물의 설계변수를 개선하기 위해 이용될 수 있다.
The honeycomb composite joint structure designed for application to a tilting KTX railroad car body is subjected to bending loads of a cantilever type. Honeycomb sandwich composite panel-joint attached in the real tilting car body was fabricated and sectioned as several beam-joint specimens for the bending test. The fracture behaviors of these specimens under static loads were different from those under cyclic loads. Static bending loads caused shear deformation and fracture in the honeycomb core region, while fatigue cyclic bend loading caused delamination along the interface between the composite skin and the honeycomb core, and/or caused a fracture in the welded part jointed with the steel under-frame. These fracture behaviors could occur in other industrial honeycomb composite joints with similar sub-structures, and be used for improving design parameters of a honeycomb composite joint structure.
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