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이미지에서 조명의 명암 비율 차이에 따른 감성의 변화

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dc.contributor.author김종무-
dc.contributor.author김성훈-
dc.date.accessioned2021-06-23T15:37:23Z-
dc.date.available2021-06-23T15:37:23Z-
dc.date.issued2009-06-
dc.identifier.issn15986497-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41128-
dc.description.abstract본 연구는 “이미지에서 조명의 채광 위치에 따른 감성 어휘 선호도 연구”의 후속 연구로써, 이미지에서 조명의 주광과 보조광의 밝고 어둠의 명암 비율 차이에 따라 변하는 인간의 감성 변화를 의미분별법(Semantic Differential) 이론을 적용 어휘 선호도를 측정하는 실험을 실시하였다. 이를 위해 조명의 명암 비율을 5단계로 나눈 5개의 이미지를 제작하여, 반대어와 쌍을 이루는 11쌍의 어휘를 기본으로 7점 척도(Self Assessment Manikins)를 적용하여 설문을 작성하고 46명의 실험자를 대상으로 실험하였다. 본 연구의 실험 결과는 첫째, 남․여의 평균 표준편차는 남자(S.D.=1.58), 여자(S.D.=1.54)로 전반적으로 여자의 평균 표준편차가 적은 것으로 나타났으나, 큰 차이는 없었다. 둘째, 1:16 조명 명암 비율을 제외하고 대부분의 조명 명암 비율의 최소 평균 표준편차는 화려한-소박한, 최대 평균 표준편차는 정적인-동적인 으로 나타났다. 셋째, 조명 명암 비율과 감성 어휘 선호도 변화에서 보면 가벼운-무거운, 무서운-평온한의 감성어휘조사에서는 모든 조명에 대하여 순차적으로 증가함을 나타냈으며, 부드러운-거칠은, 긍정적-부정적, 편안한-불편한 에서는 1:1 조명 비율을 제외하고 나머지 조명 비율에서 순차적인 증감의 변화를 보였다. 넷째, 1:2 조명 명암 비율에서 가벼운, 부드러운, 긍정적, 편안한, 평온한 등 5개에서 감성어휘 최고 선호도를 보였으며, 1:16 조명 명암 비율에서 무서운, 부정적, 불편한, 무서운 등 총 4개에서 감성어휘 선호도를 보였다. 본 실험의 최종 결과로 볼 때 조명 명암 비율의 차이가 실험자의 감성 어휘 선호도 선택에 전반적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 1:2 조명 명암 비율은 화장품, 백화점 광고 시계광고에서, 1:16조명 명암 비율은 공포 영화 포스터, 공익(금연)광고, 절주광고 등 부정적인 광고에서 많이 찾아 볼 수 있었다. 추후 본 연구가 광고 이미지 제작시 조명을 통해 느끼는 소비자의 감성을 이해하고 파악하는데 기초적 자료가 되었으면 한다.-
dc.description.abstractThis research, as a follow-up study of " the research on sensitivity vocabulary subsequent to lighting location in image." conducted a measuring experiment of vocabulary preference by applying Semantic Differential Theory to a human being's sensitivity change incurred by the difference in the ratio of intensity of brightness & darkness of key light and fill light of illumination of image. For this purpose, this research made 5 images by dividing the intensity ratio of lighting into 5 stages and drew up a questionnaire by applying "7-point Self Assessment Manikins" on the basis of 11 pairs of vocabularies coupling with their antonyms, then doing experiments on 46 subjects. The experiment results of this research are as follows: First, as for average standard deviation between man and woman, there appeared no specifically big difference between genders though woman's average standard deviation[SD.=1.54] generally came out a little less than man's[SD.=1.58]. Second, except the lighting intensity ratio of 1:16, the minimum average standard deviation of most of the lighting intensity ratio appeared colorful-simple, while the maximum average standard deviation appeared static-dynamic. Third, as for the change in lighting intensity ratio and sensitivity vocabulary preference, there showed an increase in a regular sequence as against all lighting in the survey of sensitivity vocabulary, such as light -heavy, and horrible-tranquil, etc. and there showed a sequential increase and decrease in all lighting ratios but 1:1 lighting ratio surveyed in the sensitivity vocabulary of tender-wild, positive-negative, and comfortable-uncomfortable. Fourth, there showed the best preference for sensitivity vocabularies in the five words- light, tender, positive, comfortable, and tranquil in the lighting intensity ratio of 1;2 while there showed a preference for sensitivity vocabularies in total of 4 words- horrible, negative, wild, and uncomfortable, etc. Considering the final results of this research, it appeared that the difference in lighting intensity ratio generally had an effect on a subject's choice of sensitivity vocabulary preference, and such cases were quite commonly found out, especially, in the ads assuming a negative aspect, such as 1:2 lighting intensity ratio did in the ads of cosmetics, department store and wrist watch, while 1;16 lighting intensity ratio did in posters on horror movies, ads on public benefit(non-smoking)and temperance, etc.-
dc.format.extent11-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국디자인문화학회-
dc.title이미지에서 조명의 명암 비율 차이에 따른 감성의 변화-
dc.title.alternativeChange of Sensitivity Subsequent to the Difference in Lighting Intensity Ratio in the Images-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation한국디자인문화학회지, v.15, no.2, pp 124 - 134-
dc.citation.title한국디자인문화학회지-
dc.citation.volume15-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage124-
dc.citation.endPage134-
dc.identifier.kciidART001351046-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorLighting Intensity Ratio(조명명암비율)-
dc.subject.keywordAuthorSemantic Differential(의미분별법)-
dc.subject.keywordAuthorSensitivity Information(감성정보)-
dc.subject.keywordAuthorPreferences of Sensitivity (어휘선호도)-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542012-
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