효과적 브랜드이미지를 위한 브랜드 프로모션 웹사이트의 분석 연구- 스토리텔링기법을 중심으로 -A Paper of the Analysis of Brand-Promotional Website that Efficiently Enhance Brand Image - Focused on Storytelling -
- Other Titles
- A Paper of the Analysis of Brand-Promotional Website that Efficiently Enhance Brand Image - Focused on Storytelling -
- Authors
- 김헌
- Issue Date
- Jun-2009
- Publisher
- 한국디자인지식학회
- Keywords
- Digital Storytelling; Promotion Website; Brand Storytelling
- Citation
- Journal of Korea Design Knowledge, v.10, pp 148 - 158
- Pages
- 11
- Indexed
- KCICANDI
- Journal Title
- Journal of Korea Design Knowledge
- Volume
- 10
- Start Page
- 148
- End Page
- 158
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41143
- DOI
- 10.17246/jkdk.2009..10.015
- ISSN
- 2092-7045
- Abstract
- 발전하는 디지털 테크놀로지로 인한 제품의 평준화는 마케팅 차별화의 부재로 다가오는 상황에서 소비자가 관심을 갖고 기억 속에 오래 남게 할 수 있는 ‘스토리텔링’이 각광을 받고 있다. 스토리텔링은 책, 영화, TV 등의 전통 매체를 통해 전달되었으나, 최근에는 인터넷의 등장으로 웹사이트, 커뮤니티, 블로그, 메신저, 모바일 등 다양한 분야의 브랜드 프로모션에 활용되고 있다. 특히, 웹사이트는 소비자와의 쌍방향 커뮤니케이션이 가능하며, 짧은 시간에 많은 이들에게 전파될 수 있다는 특성으로 스토리텔링의 생명력을 만들어주는 가장 적합한 매체로 이용되고 있다. 웹사이트 브랜드 프로모션에서 디지털 스토리텔링이 브랜드 이미지에 매우 유용하다. 따라서 본 연구에서는 디지털 스토리텔링이 가진 재미와 감동의 특성이 최근의 소비자와의 쌍방향 커뮤니케이션을 통한 웹사이트를 기반으로 한 브랜드 프로모션에 나타나는 이미지 효과를 분석해 보고자 하였다.
As the standardization of products owing to growing and evolving digital technology has caused the absence of distinct marketing, "storytelling" that interests consumers and that lingers long in consumers’ memory is popular. Storytelling used to be delivered through traditional media such as books, movies, and TV. Due to the recent use of Internet, however, storytelling has been used for brand promotions in a variety of areas such as websites, communities, blogs, messengers, and mobile communication. In particular, websites are the best media to ensure the vital force of storytelling since they enable two-way communication with consumers and can deliver storytelling to multiple people in a short amount of time. For website brand promotions, digital storytelling is very helpful to enhance brand image.
The purpose of this paper is to analyze the image effects of the amusement and deep impression of digital storytelling on brand promotions based on the recent websites enabling two-way communication with consumers.
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