Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

적극적 영화제 참관객의 서비스 품질 평가와 만족도의 관계 연구Perception on the Service Quality of Serious Film Festival Visitors and their Satisfaction

Other Titles
Perception on the Service Quality of Serious Film Festival Visitors and their Satisfaction
Authors
박조원박민경이귀옥
Issue Date
Jun-2009
Publisher
관광연구소
Keywords
Film festivals; serious festival visitors; service quality; visitor satisfaction film tastes; 영화제; 적극적 참관객; 서비스 품질; 관객 만족도; 영화 취향
Citation
관광연구논총, v.21, no.1, pp.3 - 23
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
관광연구논총
Volume
21
Number
1
Start Page
3
End Page
23
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41161
ISSN
1226-8054
Abstract
이 연구에서는 2008년 우리나라 주요 국제 영화제의 적극적 참관객을 대상으로 실시한 설문 조사의 분석을 통해 이들이 인식하는 서비스 품질과 만족도의 관계를 살펴보았다. 요인 분석 결과 프로그램의 질, 응대 및 안내, 홍보 및 정보 제공, 시설및 소통, 관광, 통번역 및 발권의 6개 서비스 품질 요인들이 도출되었으며 서비스 품질요인들이 만족도에 미치는 영향을 회귀 분석한 결과 도출된 6개 요인 모두가 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 방문 경험과 영화 취향에 따른 만족도의 차이를 살펴본 결과 통계적으로 의미있는 차이가 발견되지 않았다. 연구 결과를 토대로 서비스 만족도의 제고 방안들이 논의되었으며 다양한 영화제 관객 집단들을 대상으로 하는 만족도, 행동 특성 등에 대한 연구의 필요성이 제기되었다
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Jo won photo

Park, Jo won
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE