Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초고속 주행환경에서 교통안전을 고려한 고속도로 진출입시설 설치간격 평가 방법론 (시뮬레이션을 이용한 가속소음 분석을 중심으로)

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author오동욱-
dc.contributor.author오철-
dc.contributor.author장명순-
dc.date.accessioned2021-06-23T16:05:30Z-
dc.date.available2021-06-23T16:05:30Z-
dc.date.issued2009-10-
dc.identifier.issn1229-1366-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41550-
dc.description.abstract우리나라에서도 도로이용자 중심의 패러다임의 전환과 요구수준에 부합할 수 있는 고기능, 초고속환경의 도로건설의 필요성이 대두되고 있으며, 차세대 도로시장에 대한 수요도 급격히 증가할 것으로 예상되고 있다. 따라서 이러한 요구에 부응하기 위한 초고속주행환경의 고속도로 설계기준에 대한 검토 및 연구가 필요하게 되었다. 이에 본 연구에서는 최근 널리 사용되고 있는 미시적 시뮬레이터 중의 하나인 VISSIM을 이용하여 초고속 주행환경에 부합하는 고속도로 진․출입시설 적정 배치간격 설정을 위한 시뮬레이션 평가방법론을 정립하였다. 진출입시설 최소설치간격에 대한 평가를 위하여 교통량, 설계속도, 차종비율, 진출입시설 이용 교통량 등을 고려하였다. 이에 따른 설치간격에 대한 평가를 위하여 교통상충, 안전성에 영향을 미치는 가속소음을 평가지표로 하여 각각의 설계기준에 따른 시나리오를 시뮬레이션을 이용하여 평가하였다. 분석결과 160kph 수준의 초고속 주행환경에서 교통안전을 고려한 진출입시설 최소설치간격 적정 값은 5km수준으로 평가되었다.-
dc.description.abstractAlthough an interest in higher design speeds continues to increase to promote more efficient travel on expressways, the current Korean design guidelines do not provide criteria for design values. An arising issue associated with higher design speeds is how to effectively ensure traffic safety under such high speed traffic conditions. In particular the safety issue would become more significant in determining the interchange spacing. This study proposes a methodology for determining freeway interchange spacing under higher speed traffic conditions. A microscopic traffic simulator, VISSIM, was used to evaluate the effects of various interchange spacings on traffic conditions in terms of safety. In this study, the acceleration noise was used as an index to represent the stability of traffic conditions, which is a potential indicator to quantify the level of safety. It was found based on simulation evaluations that 5-km interchange spacing would be a feasible alternative under higher speed traffic conditions (around 160 km/h).-
dc.format.extent9-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher대한교통학회-
dc.title초고속 주행환경에서 교통안전을 고려한 고속도로 진출입시설 설치간격 평가 방법론 (시뮬레이션을 이용한 가속소음 분석을 중심으로)-
dc.title.alternativeMethodology for Evaluating Freeway Interchange Spacing for High Design Speed based on Traffic Safety: Focused on Analysis of Acceleration Noise using Microscopic Traffic Simulations-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation대한교통학회지, v.27, no.5, pp 145 - 153-
dc.citation.title대한교통학회지-
dc.citation.volume27-
dc.citation.number5-
dc.citation.startPage145-
dc.citation.endPage153-
dc.identifier.kciidART001386422-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthoracceleration noise-
dc.subject.keywordAuthorvissim-
dc.subject.keywordAuthorsimulation-
dc.subject.keywordAuthorinterchange spacing-
dc.subject.keywordAuthorfreeway-
dc.subject.keywordAuthor가속소음-
dc.subject.keywordAuthorVISSIM-
dc.subject.keywordAuthor시뮬레이션-
dc.subject.keywordAuthor인터체인지 간격-
dc.subject.keywordAuthor고속도로-
dc.subject.keywordAuthoracceleration noise-
dc.subject.keywordAuthorvissim-
dc.subject.keywordAuthorsimulation-
dc.subject.keywordAuthorinterchange spacing-
dc.subject.keywordAuthorfreeway-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07500964-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher OH, CHEOL photo

OH, CHEOL
ERICA 공학대학 (DEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE