온라인뉴스와 종이신문의 대체관계에 관한 실증연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이지훈 | - |
dc.contributor.author | 윤충한 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T18:04:55Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T18:04:55Z | - |
dc.date.issued | 2008-12 | - |
dc.identifier.issn | 1229-5981 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42743 | - |
dc.description.abstract | 본 논문의 목적은 온라인뉴스와 종이신문간의 대체관계가 있는지를 밝히는데 있다. 이를 위해 소비자 설문조사 결과와 계량모형을 이용하여 인터넷 뉴스가 종이신문의 열독시간을 얼마나 변화시키는지를 추정하였다. 실증분석 결과, 인터넷의 도입 이후 설문조사 응답자들의 신문 열독시간은 평균 19.5% 감소하였고, 열독시간 감소의 약 50%는 인터넷에 기인한 것으로 나타났다. 그런데 인터넷뉴스와 종이신문들은 이와 같이 대체관계를 보이는 반면, 종이신문과 해당 신문사 인터넷판은 서로 보완관계를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 인터넷뉴스의 종이신문 대체 현상은 신문사의 인터넷뉴스에 의해서가 아니라 포털사이트의 뉴스에 의해 일어나는 것으로 해석할 수 있다. 이러한 종이신문과 인터넷 뉴스 간의 대체관계의 존재는 온라인뉴스(인터넷 포털)가 광의의 신문에 포함될 수 있음을 의미한다. 따라서 이 연구는 정책당국이 새로운 시장환경하의 신문시장 공정경쟁정책을 다시 논의하여야 할 필요성이 있음을 시사한다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this paper is to find out whether there is substitution between internet media and daily newspapers. Using consumer survey data and econometric models, we estimate how much time spent on reading printed newspapers has schanged after on-line news has been introduced. Empirical results show that respondents on average spend 19.5% less time on reading printed newspapers and a half of the shortened newspaper- reading time can be explained by the diffusion of the Internet. While there is a strong substitution relationship between internet media and daily newspapers, there is a complementary relationship between printed newspapers and their respective on-line edition newspapers. Therefore, the substitution between interent media and daily newspapers can be found only in competition between news services provided in portal sites and daily newspapers. The substitution relationship implies that on-line news should be included in a broad definition of the newspaper industry. Therefore, this study suggests that regulation agencies should redirect and reestablish competition policies in the newspaper industry. | - |
dc.format.extent | 27 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 정보통신정책학회 | - |
dc.title | 온라인뉴스와 종이신문의 대체관계에 관한 실증연구 | - |
dc.title.alternative | An Empirical Study on the Substitution Between Internet Media and Daily Newspapers | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 정보통신정책연구, v.15, no.4, pp 125 - 151 | - |
dc.citation.title | 정보통신정책연구 | - |
dc.citation.volume | 15 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 125 | - |
dc.citation.endPage | 151 | - |
dc.identifier.kciid | ART001302656 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | The Internet | - |
dc.subject.keywordAuthor | On-line news | - |
dc.subject.keywordAuthor | Newspaper | - |
dc.subject.keywordAuthor | Portal | - |
dc.subject.keywordAuthor | Media The Internet | - |
dc.subject.keywordAuthor | On-line news | - |
dc.subject.keywordAuthor | Newspaper | - |
dc.subject.keywordAuthor | Portal | - |
dc.subject.keywordAuthor | Media substitution | - |
dc.subject.keywordAuthor | The Internet | - |
dc.subject.keywordAuthor | On-line news | - |
dc.subject.keywordAuthor | Newspaper | - |
dc.subject.keywordAuthor | Portal | - |
dc.subject.keywordAuthor | Media The Internet | - |
dc.subject.keywordAuthor | On-line news | - |
dc.subject.keywordAuthor | Newspaper | - |
dc.subject.keywordAuthor | Portal | - |
dc.subject.keywordAuthor | Media substitution | - |
dc.subject.keywordAuthor | 인터넷 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 온라인뉴스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 신문 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 포털 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 미디어대체 | - |
dc.identifier.url | https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2743501 | - |
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