Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생 이용자의 댓글 읽기와 쓰기 동기 및 만족감Motivation of Reading and Writing Internet Reply and Satisfaction of College Student Internet Reply Users

Other Titles
Motivation of Reading and Writing Internet Reply and Satisfaction of College Student Internet Reply Users
Authors
김정기김달환
Issue Date
Dec-2008
Publisher
사이버커뮤니케이션학회
Keywords
internet reply; motives; psychological attributes; satisfaction; uses and gratifications frame; 댓글; 댓글 이용동기; 심리적 성향; 만족감; 이용과 충족 분석틀
Citation
사이버커뮤니케이션학보, v.25, no.4, pp.5 - 47
Indexed
KCI
Journal Title
사이버커뮤니케이션학보
Volume
25
Number
4
Start Page
5
End Page
47
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42756
ISSN
1598-5733
Abstract
대학생 댓글 이용자 191명을 대상으로 1) 댓글 읽기 동기와 댓글 쓰기동기가 무엇인지, 2) 댓글 읽기로부터 얻는 만족감과 쓰기로부터 얻는 만족감에 커뮤니케이션 성향(논쟁성향과 언어적 공격성), 성격 성향(성실성, 신경성, 개방성), 댓글 이용동기(읽기 또는 쓰기 동기)는 어떻게 기여하는가를 조사하였다. 인자분석의 결과는 댓글 읽기 동기 구조가 비판적 읽기, 재미/오락, 이타심/토론참여, 편리성, 여론 탐색, 습관/소통 동기의 6개 요인으로 구성되었음을 밝혔다. 댓글 쓰기 동기의 경우는 분노감/반대 표현, 재미/오락, 관심표현, 편리성, 시간보내기, 의견표현, 이타심, 사명감/존재감의 8개 동기가 있었다. 읽기와 쓰기 행위간의 동기 요인의 차별성과 공통성의 의미를 설명하였다. 위계적 회귀분석은 댓글 이용동기는 댓글 읽기로부터 얻는 만족감과 쓰기로부터 얻는 만족감에 모두 유의하게 기여함을 확인했다. 그러나 커뮤니케이션 성향변인은 읽기와 쓰기 만족감 모두에 유의한 기여를 하지 않았다. 이용자의 경험에 기반하는 댓글 현상의 조사가 지니는 의의를 설명하고, 이용과 충족 분석틀의 유용성을 제안하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE