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아이덴티티 형성에 미치는 요인 분석에 관한 연구A Study on the Influence that Design factor exerts on the Formation of the Product Identity

Other Titles
A Study on the Influence that Design factor exerts on the Formation of the Product Identity
Authors
박경진
Issue Date
Jul-2008
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Product Identity; Influence; Design Factor; Formation
Citation
디지털디자인학연구, v.8, no.3, pp 181 - 190
Pages
10
Indexed
KCI
DOMESTIC
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
8
Number
3
Start Page
181
End Page
190
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42876
DOI
10.17280/jdd.2008.8.3.018
ISSN
1598-2319
Abstract
제품 아이덴티티는 기업의 이념, 문화, 사상 등을 자사에서 생산 되고 있는 제품들을 통하여 소비자에게 전달하는 것이라 정의할 수 있다. 소비자 입장에서 보면 기업의 이념 등이 제품을 통해서 전달되어지기 때문에 제품이미지로 기업이미지를 판단할 수 도 있다. 그렇기 때문에 제품이미지를 결정하는 제품 아이덴티티의 중요성은 부각되고 있다. 어떠한 이미지를 전달하는가에 따라서 소비자들의 반응은 상이하게 나타나기 때문에 제품 아이덴티티에 관련된 많은 연구가 이뤄져야 하며, 제품을 기획하는 단계에서부터 적용되어야 할 것이다. 과거에 많은 연구를 통하여 제품 아이덴티티의 이론적인 고찰이 많이 이루어졌으나, 아직 많은 기업들이 해결하려는 문제로 남아있는 실정이다. 본 연구에서는 선행되어진 연구을 통하여 제품 아이덴티티의 구성요소를 재정리 하였으며, 대표적인 제품을 통하여 제품 아이덴티티를 형성하는 과정에서 구성요소들이 가지는 영향력을 설문을 통하여 조사하였다. 이러한 설문결과를 SPSS 10.0 통계 프로그램을 통하여 적합성을 분석하였다. 또한, 본 연구는 제품 아이덴티티 확립을 위한 제품디자인 방법을 위한 차후의 연구에 대한 방향성을 제시하는 것에 의의를 두고 있다.
A definition of product identity is an action of a company to consumers to give some idea of their ideology, culture and etc things through their own products. In the point of view as consumers, they can judge the image of company"s by the product imagery because they can see the company"s ideology and etc through the product. Therefore the importance of product identity that is mirror of product"s image is going to bigger and bigger. There are difference of responses from consumers because of which kind of product images are given by company, so it should be on study about product identity and must be applied irrespective from the phase of planning product. In the past, there was a lot of theoretical researches for product identity but until now it still to staying as a problem which should be solved by many companies. In this study, we try to re-set up with all makings of product identity through the old researches and also we made a research about its influence which can be show up through typical of some products when that start to make their own product identity by a questionnaire. And then, we make an analysis of the result of the questionnaire"s suitability by SPSS 10.0 which is a software for statistics. Also, this study attaching significance to present about the direction of next study which is about the way of product designing for product identity establishment.
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