Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

텔레비전 광고의 창의성의 평가를 위한 탐색적 요인 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김병희-
dc.contributor.author한상필-
dc.date.accessioned2021-06-23T18:42:58Z-
dc.date.available2021-06-23T18:42:58Z-
dc.date.issued2007-12-
dc.identifier.issn12250554-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/43170-
dc.description.abstract본 연구에서는 기존의 인쇄 광고물의 평가척도를 텔레비전 광고에 적용하기에는 무리가 있다는 문제의식을 바탕으로, 광고주와 광고회사 임직원 및 일반 소비자 536명을 대상으 로 텔레비전 광고 창의성 평가의 구성요인에 대한 전반적 인식을 알아보았다. 연구 결과, 텔레비전 광고의 창의성은, 오락성, 명료성, 정교성, 적합성, 조화성, 독창성, 상관성, 해 결성이라는 8가지 차원의 39개 항목으로 구성되는 것으로 나타났으며(.8765). 이 는 전체 변량의 62.23%를 설명하였다. 각 요인별 신뢰도 역시 7561~9053으로 비교적 신뢰할만한 수준이었다. 연구결과를 바탕으로 향후 연구에서는 실제 광고물을 제 시한 상태에서 텔레비전 광고의 창의성 평가의 구성요인을 분석하고 신뢰도와 타당도를 검증할 것을 제안하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this research is to investigate for assessing the television commercials' creativity targeting clients, agencies, and consumers. Here are the main results. There were 8 factors and 39 items for assessing advertising creativity according to this measure- ment scale with a total variance of 62.23%. Each factors' name were entertainment. clarity, elaboration, appropriateness, harmony, originality, relevance, and solution. The total reliability of the final 39 items was a=.8765, and individually a=.7561~.9053 using Cronbach's a internal consistency. Based on these results, it was suggested that some recommendations for next scale development research.-
dc.format.extent16-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국광고학회-
dc.title텔레비전 광고의 창의성의 평가를 위한 탐색적 요인 분석-
dc.title.alternativeThe Exploratory Factor Analysis for Assessing Television Commercials' Creativity-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation광고학연구, v.18, no.5, pp 257 - 272-
dc.citation.title광고학연구-
dc.citation.volume18-
dc.citation.number5-
dc.citation.startPage257-
dc.citation.endPage272-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClassdomestic-
dc.subject.keywordAuthor텔레비젼 광고의 창의성-
dc.subject.keywordAuthor창의성 평가준거-
dc.subject.keywordAuthor척도개발-
dc.subject.keywordAuthorTelevision commercials' creativity-
dc.subject.keywordAuthorevaluative criteria for creativity-
dc.subject.keywordAuthorscale development-
dc.identifier.urlhttps://www.earticle.net/Article/A73879-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE