홈페이지 분석을 통한 국내 기업의 사회적 책임 활동에 대한 연구A content analysis of corporate social responsibility reported in the homepages of Korean top 100 corporations
- Other Titles
- A content analysis of corporate social responsibility reported in the homepages of Korean top 100 corporations
- Authors
- 이현우; 김형석
- Issue Date
- Apr-2006
- Publisher
- 한국광고홍보학회
- Keywords
- 기업의 사회적 책임; 원칙; 웹사이트; corporate social responsibility; principle; website
- Citation
- 한국광고홍보학보, v.8, no.2, pp 53 - 81
- Pages
- 29
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국광고홍보학보
- Volume
- 8
- Number
- 2
- Start Page
- 53
- End Page
- 81
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/44965
- ISSN
- 1738-2475
- Abstract
- 본 연구는 우리나라 기업들이 인터넷이라는 매체를 통하여 자신의 사회적 책임에 대한 커뮤니케이션을 어떻게 하고 있는가를 분석하는 목적으로 수행되었다. 우리나라 100대 기업의 웹 사이트를 분석 대상으로 하여 실시한 내용분석의 결과는 기업의 웹 사이트에 나나탄 사회적 책임 메뉴의 구축 현황, 기업의 사회적 책임 관련 콘텐츠의 구축성, 핵심 사회적 책임 이슈 그리고 우리나라 기업들의 사회적 책임 추진 기법 원칙들을 자세하게 도출하였다. 분석 결과, 우리나라 기업의 2/3 이상이 사회적 책임 메뉴를 웹 사이트를 통해 제공하고 있는 것으로 나타났고, 상위 그룰빙 보다 구체적으로 사회적 책임에 접근하고 있음을 알 수 있었다. 또한 우리나라 기업들은 사회적 책임 차원 중에서 윤리적 책임에 가장 많은 ㅈ비중을 두고 있는 것으로 나타난 반면 법적 책임에 대한 커뮤니케이션이 가장 부죽한 것으로 나타났다. 연구의 결과를 바탕으로 향후 연구에 대한 구체적인 방향이 제시되었다.
This research analyzed websites of Korean top 100 corporations to examine the current status of 'corporate social responsibility (CSR)' communication as reported in their homepages. The concept of CSR has recently received a wide attention from various academic fields as modern society requires corporations to take part more actively in building a better living environment. Specifically, this study content-analyzed the structure of web communication, the specific issues in which corporations aim to take part, and the core principles of approaching CSR. The major findings of the study are as follow. First, two third of Korean top 100 corporations are making use of their websites in presenting themselves as socially responsible citizens. Second, the overall quality of CSR communication observed in this study was rather surprisingly poor. Especially, despite the fact that internet is regarded as the best media for interactive communication, the use of internet for interaction with netizens was extremely low. Third, based upon Carroll's hierarchical model on CSR, the ethical dimension was found to be the most favorable subjects for Korean corporations. On the other hand, the legal dimension was the least favorable subjects for Korean corporations. Finally, Korean corporations seem to approach CSR from the stakeholder-driven principle. Based on this finding with previous research reports, it is suggested that the driving principle behind CSR would be culture-specific. Future research will clarify the validity of this claim.
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