DTV 홈쇼핑채널에서 제품특성에 따른 화면구성의 영상비례 선호도 연구A Study on Consumers' Preferences of the Screen-Image Proportions in View of Production Characteristics on DTV Home Shopping Channels
- Other Titles
- A Study on Consumers' Preferences of the Screen-Image Proportions in View of Production Characteristics on DTV Home Shopping Channels
- Authors
- 김교완; 김성훈
- Issue Date
- Oct-2006
- Publisher
- 한국디지털디자인학회
- Keywords
- Aspect Ratio; Proportion; involvement; think product; feel product
- Citation
- 디지털디자인학연구, v.6, no.2, pp 573 - 582
- Pages
- 10
- Indexed
- KCICANDI
- Journal Title
- 디지털디자인학연구
- Volume
- 6
- Number
- 2
- Start Page
- 573
- End Page
- 582
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/45159
- ISSN
- 1598-2319
- Abstract
- 최근디지털 기술의 진보, 방송과 통신의 융화, 매체의 다변화, 영상산업의 거대화 등 영상매체, 그중에서도 디지털TV에 대한 관심과 비중이 증가되고 있다. 2010년 아날로그(NTSC) 방식의 모든 방송이 종료되고 디지털 HD방송으로의 변화를 예고하고 있다. 디지털TV의 가장 큰 변화는 기존 4:3 위주의 TV 화면비가 16:9의 화면으로 확장되는 것이다. 이러한 관점에서 본 연구는 TV홈쇼핑채널의 화면구성에서 영상과 텍스트(그래픽)정보 디자인에 있어서 현재와는 다른 구성방식이 요구되어 진다고 판단되며, 그래픽 영역의 형태에 따라 영상영역(AV area)의 비율이 다양하게 나타나고 있는데 이러한 영상영역의 비율은 제품의 특성(이성적, 감성적)과 어떠한 상관성이 있고, 소비자들은 제품특성에 따라 어떠한 영상영역의 비례를 선호하는가를 알아보고자 하였다. 16:9 화면비례를 중심으로 소비자가 선호하는 화면구성을 위해 심미적인 요인중 비례 요인을 중심으로 상호 연관 관계를 알아보았으며 연구 분석을 통해 제품의 특성이 감성적일수록 보다 영상(AV)영역에서 긴 화면비례(와이드)를 선호하며 기능적인 제품일수록 짧은 화면비례를 선호하는 것을 알 수 있었다.
Recently, consumers are more and more concerned about the video media, particularly the digital TV, in accordance with development of the digital technology, broadcasting and communication being merged, diversifying media and concentrations of video industries. The current analogue-mode (NTSC) broadcasting is expected to stop by 2010 to be replaced with the digital HD broadcasting. The most conspicuous change in the digital TV may be expansion of the screen aspect ratio from the conventional 4:3 to 16:9. Thus, it is judged that the TV home shopping channels would change their screen composition, particularly in terms of AV and text (graphic) information designs, departing far from their current composition. Especially, the AV area ratios are very diverse depending on types of the graphic areas. In this vein, this study aimed to analyze the relationship between AV area ratios and product characteristics (reason- or emotion-appealing) and then, determine the AV area ratios preferred by consumers according to product characteristics. In order to design consumer-preferred screens centering around the aspect ratio of 16:9 and focusing on the aesthetic elements, the researcher analyzed their mutual relationships, and as a result, found that the more emotional a product was, a wider aspect ratio for AV area would be preferred by consumers, and that the more functional a product was, a narrower aspect ratio would be preferred.
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