첨단안전차량 효과분석 (보행자보호를 위한 Active Hood Lift System(AHLS)을 중심으로)
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 오철 | - |
dc.contributor.author | 강연수 | - |
dc.contributor.author | 김범일 | - |
dc.contributor.author | 김원규 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T22:07:19Z | - |
dc.date.available | 2021-06-23T22:07:19Z | - |
dc.date.issued | 2006-05 | - |
dc.identifier.issn | 1229-1366 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/45238 | - |
dc.description.abstract | 본 연구에서는 첨단안전차량기술 중 보행자 보호를 위한 차량기술의 적용에 따른 교통안전 측면의 효과를 계량화하는 방법론을 개발하였다. 보행자 보호를 위한 Active Hood Lift System (AHLS)의 도입으로 인해 감소하게 될 보행자 사망자수를 계량화하여 교통안전효과를 분석하였다. 이를 위해 실제 보행자-차량 충돌사고 자료와 시뮬레이션 자료를 이용하여 모형을 구축하고 모형의 결과를 통계적으로 분석하는 일련의 절차를 수행하였다. 본 연구에서 개발한 방법론 및 연구 결과는 향후 다양한 첨단차량기술의 효과분석을 위한 참고자료로 유용하게 사용될 것으로 기대된다. 나아가, 본 연구의 결과물은 보행자 보호를 위한 교통안전정책 수립을 위한 의사결정을 지원하는 기초 자료로도 활용될 수 있어 그 의의가 크다. | - |
dc.description.abstract | This study develops a methodology on how to assess the traffic safety benefit of advanced vehicular technology for protecting pedestrian in pedestrian-vehicle collision. Safety benefit is defined here as the reduction of pedestrian fatality by employing advanced vehicular technology. As an application of the proposed methodology, the safety benefit of active hood lift system (AHLS) is assessed. Both actual accident data analysis and simulation experiment are conducted to establish statistical models that are used for estimating the reduction of pedestrian fatality. It is believed that the developed methodology and outcomes would be greatly useful in developing various advanced vehicular technologies and establishing more effective traffic safety policies. | - |
dc.format.extent | 8 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 대한교통학회 | - |
dc.title | 첨단안전차량 효과분석 (보행자보호를 위한 Active Hood Lift System(AHLS)을 중심으로) | - |
dc.title.alternative | Assessing the Safety Benefit of an Advanced Vehicular Technology for Protecting Pedestrian (Focused on Active Hood Lift System (AHLS)) | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 대한교통학회지, v.24, no.3, pp 95 - 102 | - |
dc.citation.title | 대한교통학회지 | - |
dc.citation.volume | 24 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 95 | - |
dc.citation.endPage | 102 | - |
dc.identifier.kciid | ART001009463 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 첨단안전차량 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 보행자 안전 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Active Hood Lift System | - |
dc.subject.keywordAuthor | 보행자 사망모형 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 효과분석 | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07500628 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
55 Hanyangdeahak-ro, Sangnok-gu, Ansan, Gyeonggi-do, 15588, Korea+82-31-400-4269 sweetbrain@hanyang.ac.kr
COPYRIGHT © 2021 HANYANG UNIVERSITY. ALL RIGHTS RESERVED.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.