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Determinants of Facebook Addiction among Korean Users

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dc.contributor.author전범수-
dc.contributor.author이정기-
dc.date.accessioned2021-06-22T12:41:44Z-
dc.date.available2021-06-22T12:41:44Z-
dc.date.issued2018-09-
dc.identifier.issn1598-8996-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7365-
dc.description.abstractThis study examined determinants of Facebook addiction in Korea. Using a cross-sectional survey study targeting Facebook users, we collected the data from 679 users. We proposed a model suggesting that Facebook addiction can be determined by three factors: (1) psychological factors such as loneliness and self-disclosure,(2) three motives for using Facebook, and (3) social factors including social support. The findings indicated that two including information and relationship were significant predictors of Facebook addiction. Social support also had a positive influence on Facebook addiction. It was found that Facebook addiction among Facebook users in Korea were associated with use motives and social supports. However, the findings revealed that Facebook use and psychological factors such as loneliness and self-disclosure were not significantly linked to Facebook addiction.-
dc.description.abstract이 연구는 한국의 페이스북 이용자 679명을 대상으로 페이스북 중독 결정 요인들을 살펴보기 위한 것이다. 이 연구는 페이스북 중독에 외로움이나 자기노출과 같은 심리적 요인들이나 페이스북 이용 동기들, 그리고 사회적 지지와 같은 사회적 요인이 영향을 어떻게 미치는 가를 탐색하기 위한 이론적 틀을 만들었다. 핵심적인 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, 외로움이나 자기노출과 같은 심리적 요인들은 한국 페이스북 이용자들의 중독에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 페이스북 이용 동기들 중에서 정보 및 관계적 동기 요인들은 페이스북 중독을 설명하는 중요한 변수로 나타났다. 셋째, 사회적 지지와 같은 사회적 요인은 페이스북 중독에 정적인 설명력을 갖는 것으로 나타났다.-
dc.format.extent18-
dc.language영어-
dc.language.isoENG-
dc.publisher동국대학교 사회과학연구원-
dc.titleDeterminants of Facebook Addiction among Korean Users-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.46415/jss.2018.09.25.3.77-
dc.identifier.bibliographicCitation사회과학연구, v.25, no.3, pp 77 - 94-
dc.citation.title사회과학연구-
dc.citation.volume25-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage77-
dc.citation.endPage94-
dc.identifier.kciidART002384575-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorFacebook Addiction-
dc.subject.keywordAuthorSocio-psychological Factors-
dc.subject.keywordAuthorMotives for Using Facebook-
dc.subject.keywordAuthorSocial Support-
dc.subject.keywordAuthorSocial Network Services-
dc.subject.keywordAuthor페이스북 중독-
dc.subject.keywordAuthor사회심리적 요인-
dc.subject.keywordAuthor페이스북 이용 동기-
dc.subject.keywordAuthor사회적지지-
dc.subject.keywordAuthor사회연결망 서비스-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07543365-
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Chon, Bum Soo
ERICA 커뮤니케이션&컬처대학 (ERICA 미디어학과)
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