주행 시뮬레이션을 이용한 차량간 상호작용에 따른 사고발생가능성 분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김윤종 | - |
dc.contributor.author | 오철 | - |
dc.contributor.author | 박수빈 | - |
dc.contributor.author | 최새로나 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T12:42:40Z | - |
dc.date.available | 2021-06-22T12:42:40Z | - |
dc.date.issued | 2018-04 | - |
dc.identifier.issn | 1738-0774 | - |
dc.identifier.issn | 2384-1729 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7461 | - |
dc.description.abstract | 공격운전은 상대방 운전자에 대한 공격 의지를 가지고 위협을 가하는 매우 위험한 운전행태이다. 기존 연구의 경우 공격운전자에 대한 주행특성 및 유발요인 등 공격운전자를 초점으로 한 연구가 대부분인 것으로 나타났다. 그러나 공격운전을 안전성 관점에서 분석하기 위해서는 공격운전 가해자와 피해자간의 상호작용에 대한 분석이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 Multi-Agent 주행시뮬레이션 환경을 구축하여 공격운전 가해자와 공격운전 피해자간의 차량간격 및 상대속도를 통해 상호작용을 분석하였다. 공격운전 가해자와 피해자의 가감속 패턴을 파악하고 차간거리를 통해 TTC(Time-to-Coillison)를 도출하였다. 또한 도출된 TTC를EDF(Exponential Decay Function)를 통해 사고발생가능성으로 전환하여 일반운전과 공격운전의 사고발생가능성을 분석하였다. 분석결과, 공격운전 시 일반운전에 비해 사고발생가능성이높은 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 공격운전의 위험성을 경고하며, 공격운전 관리방안 수립을 위한 기초연구로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. | - |
dc.description.abstract | Intentional aggressive driving (IAD) is a very dangerous driving behavior that threatens to attack the adjacent vehicles. Most existing studies have focused on the independent driving characteristics of attack drivers. However, the identification of interactions between the offender and the victim is necessary for the traffic safety analysis. This study established multi-agent driving simulation environments to systematically analyze vehicle interactions in terms of traffic safety. Time-to-collision (TTC) was adopted to quantify vehicle interactions in terms of traffic safety. In addition, a exponential decay function was further applied to compare the overall pattern of change in crash potentials when IAD events occurred. The outcome of this study would be useful in developing policy-making activities to enhance traffic safety by reducing dangerous driving events including intentional aggressive driving. | - |
dc.format.extent | 15 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국ITS학회 | - |
dc.title | 주행 시뮬레이션을 이용한 차량간 상호작용에 따른 사고발생가능성 분석 | - |
dc.title.alternative | Analysis of Crash Potential by Vehicle Interactions Using Driving Simulations | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.12815/kits.2018.17.2.98 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국ITS학회 논문지, v.17, no.2, pp 98 - 112 | - |
dc.citation.title | 한국ITS학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 17 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 98 | - |
dc.citation.endPage | 112 | - |
dc.identifier.kciid | ART002343285 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 공격운전 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 사고발생가능성 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 상호작용 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 주행시뮬레이션 | - |
dc.subject.keywordAuthor | TTC | - |
dc.subject.keywordAuthor | Crash potential | - |
dc.subject.keywordAuthor | Driving simulation | - |
dc.subject.keywordAuthor | Intentional aggressive driving | - |
dc.subject.keywordAuthor | Interactions | - |
dc.subject.keywordAuthor | TTC | - |
dc.identifier.url | https://www.earticle.net/Article/A327111 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
55 Hanyangdeahak-ro, Sangnok-gu, Ansan, Gyeonggi-do, 15588, Korea+82-31-400-4269 sweetbrain@hanyang.ac.kr
COPYRIGHT © 2021 HANYANG UNIVERSITY. ALL RIGHTS RESERVED.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.