Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

액션러닝 기반 교사교육에 참여한 영아교사의 경험 탐구Exploring infant and toddler classroom teachers’ experiences while participating in teacher education based on action learning

Other Titles
Exploring infant and toddler classroom teachers’ experiences while participating in teacher education based on action learning
Authors
정미라김지원박수경
Issue Date
2015
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
action learning; teacher education; infant and toddler classroom teacher; 액션러닝; 교사교육; 영아교사
Citation
유아교육연구, v.35, no.1, pp.303 - 332
Journal Title
유아교육연구
Volume
35
Number
1
Start Page
303
End Page
332
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/11723
DOI
10.18023/kjece.2015.35.1.014
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구의 목적은 액션러닝 기반 교사교육에 참여한 영아교사의 경험을 탐구하는 것이다. 이를 위해 22명의 영아교사들을 대상으로 9개월 동안 총 11회기에 걸친 교사교육을 진행하면서 교사들의 행동을 관찰하고 심층면담을 진행하였다. 본 연구의 결과, 교사들은 순환적인교사교육의 과정 속에서 다양한 상황을 인식하고, 감정을 느끼면서, 의미를 체험한 것으로나타났다. 교육의 출발점에서 교사들은 참여에 대한 부담감과 망설임이 있었으나 시간이 흐르면서 교사로서의 성장을 자각하였다. 이러한 과정에서 교사들은 자부심, 감정적 공감, 실천적 지식의 공유와 전달, 힐링과 희열 등을 체험하면서 반성하고 성장한 것으로 나타났다. 이러한 교사들의 경험을 근거로 현직교사를 위한 구체적인 교육 방안에 관한 논의 및 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE