Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교생의 하루일과평가를 통한 우수유아교사의 특성 탐색Research on the Characters of the Daily Routine Evaluation by Expert Kindergarten Teachers

Other Titles
Research on the Characters of the Daily Routine Evaluation by Expert Kindergarten Teachers
Authors
곽은순
Issue Date
2012
Publisher
한국영유아보육학회
Keywords
ethnography; daily routine; expert teachers; 문화기술지; 하루일과; 우수교사
Citation
한국영유아보육학, no.73, pp.357 - 377
Journal Title
한국영유아보육학
Number
73
Start Page
357
End Page
377
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/16978
ISSN
1226-6795
Abstract
본 연구는 유치원 현장에서 우수교사들이 교생들과 함께 하루일과를 평가할 때 중시하는 점과 이를 통해 드러나는 우수교사의 특성을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 15년과 13년 경력의 우수교사들의 일과평가를 분류하였으며 그 결과 지속적인 관찰력, 융통성 있는 문제해결력, 신속하면서 자연스러운 전이활동능력이 일과평가에서 강조되었다. 이를 통해 우수교사의 풍부한 사례지식과 패턴인식능력, 그리고 자동화를 통해 얻어지는 다중처리능력이 일과운영에 중요함을 알 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwak, Eun Soon photo

Kwak, Eun Soon
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE