Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대입 전형과 교육개혁안의 선발제도적 성격에 대한 연구: 선발제도와 교육성취도 평가의 상충 관점에서Two Different Views Towards University Entrance Examination: Selection or Evaluation of Educational Attainment?

Other Titles
Two Different Views Towards University Entrance Examination: Selection or Evaluation of Educational Attainment?
Authors
이종현
Issue Date
Feb-2020
Publisher
한국사회과학연구회
Keywords
SAT; Admission Officer system; High School Credit System; University Integration Network; 대학수학능력시험(수능); 학생부종합전형(학종); 고교학점제; 수능절대평가; 대학통합네트워크
Citation
동향과 전망, no.108, pp.46 - 79
Journal Title
동향과 전망
Number
108
Start Page
46
End Page
79
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/17689
DOI
10.22813/kssi.2020..108.46
ISSN
1228-1158
Abstract
수능과 학종을 포함해서 고교학점제, 수능 절대평가, 대학통합네트워크 등 진보교육계의 주요 정책 대안을 대학입시와 관련된 측면을 중심으로 분석했다. 교육제도의 선발제도적 성격과 교육의 본질인 성취도 평가라는 두 가지 관점에서 이 연구는 진행됐다. 대학입시의 선발제적 성격을 경시한 진보 교육계의 정책 구상은지금까지 성공적이지 못했다. 교육의 선발 기능이 그만큼 강력하게 작동하고 있기때문이다. 대학입시는 대학입시의 제도적 한계 안에서 개혁을 추구해야 한다. 대학입시에 과도한 책무를 부여할 때 개혁의 결과는 오히려 후퇴하거나 왜곡될 가능성이 높다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
경영대학 > 경영학부(경영학) > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yi, Jong Hyun photo

Yi, Jong Hyun
Business Administration (Divison of Business Administration)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE