Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 전문성 수준에 따른 교사-유아 상호작용 수준과 보육교사의 교사권리 존중 인식Teacher-Child Interaction Level and Teachers' Respect for Teachers' Rights according to the Professional Level of Child Care Teachers

Other Titles
Teacher-Child Interaction Level and Teachers' Respect for Teachers' Rights according to the Professional Level of Child Care Teachers
Authors
정지은이유미
Issue Date
Mar-2020
Publisher
한국보육학회
Keywords
보육교사; 교사 전문성; 교사-유아 상호작용; 교사권리 존중; Child care teachers; Respect for teacher rights; Teacher professionalism; Teacher-child interaction
Citation
한국보육학회지, v.20, no.1, pp.17 - 29
Journal Title
한국보육학회지
Volume
20
Number
1
Start Page
17
End Page
29
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/26263
DOI
10.21213/kjcec.2020.20.1.17
ISSN
1598-4397
Abstract
본 연구의 목적은 보육교사의 전문성 수준에 따른 교사-유아 상호작용 수준과 보육교사의 교사권리 존중 인식 수준을 살펴보는 것이다. 이를 위해, 서울과 경기지역 어린이집에 재직 중인 유아반 교사 242명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 spss 23.0을 사용하여 빈도분석, 기술 통계분석, Pearson의 상관분석, t-test 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 교사 전문성, 교사-유아 상호작용, 교사권리 존중 인식 수준은 매우 높은 편으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 교사전문성과 교사-유아 상호작용, 교사권리 존중 인식 간에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 보육교사의 교사 전문성 수준에 따라 교사-유아 상호작용과 교사권리 존중 인식 수준에 유의한 차이가 나타났다. 본 연구는 보육교사의 교사권리에 대한 연구가 미흡한 상황에서 보육의 질을 대표하는 보육교사의 전문성과 교사-유아 상호작용이 보육교사의 교사권리 존중 인식과 상호 연관되어 있음을 규명하였다는 점에서 연구의 의의를 지닌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
교육대학원 > 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, You Me photo

Lee, You Me
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE