Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사의 행복감, 교수효능감, 교사-유아 상호작용과 유아 또래놀이 상호작용 특성의 구조적 관계The Stuructural Relationship Between Teacher’s Happiness, Teaching Efficacy and Teacher-Children Interaction On Children’s Peer-Play Interaction characteristics

Other Titles
The Stuructural Relationship Between Teacher’s Happiness, Teaching Efficacy and Teacher-Children Interaction On Children’s Peer-Play Interaction characteristics
Authors
김은향최은정
Issue Date
2019
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
유아; 행복감; 교수효능감; 교사-유아 상호작용; 또래놀이 상호작용; Happiness; Teaching efficacy; Teacher-Children Interaction; Peer-Play Relationship
Citation
학습자중심교과교육연구, v.19, no.4, pp.645 - 667
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
19
Number
4
Start Page
645
End Page
667
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/2638
DOI
10.22251/jlcci.2019.19.4.645
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구의 목적은 교사의 행복감과 교수효능감, 유아와의 상호작용이 유아의 또래놀이 장면에서 나타나는 세 가지 상호작용 특성(상호적 또래놀이, 놀이방해, 놀이단절)에 미치는 영향을 구조적으로 탐색해 보는 데에 있다. 이를 위해 한국아동패널 7차년도(2014년) 조사에 응한 1,203명의 유아와 담임교사의 데이터를 활용하여 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 교사의 행복감은 교수효능감과 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향력을 나타냈다. 둘째, 교사의 행복감은 유아의 또래놀이 상호작용 특성에 직접적인 영향력은 없었으나, 교수효능감과 교사-유아 상호작용을 매개로하여 간접적 영향을 미쳤다. 셋째, 교사의 교수효능감 역시 유아의 또래놀이 상호작용 특성에 직접적 영향력을 보이지 않았으나, 교사-유아 상호작용을 매개로하여 간접적 영향력을 나타냈다. 넷째, 교사-유아 상호작용은 유아의 상호적 또래놀이 수준을 높이고, 놀이방해 및 놀이단절 수준을 낮추는 데에 영향을 미쳤다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회정책대학원 > 사회복지학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE