Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시각장애인 음악교육의 연구동향 분석: 1972년부터 2017년까지 국내연구를 중심으로An Analysis of Research Trends in Music Education for the Visually impaired: Focusing on Research Papers Published in Korea between 1972 and 2017

Other Titles
An Analysis of Research Trends in Music Education for the Visually impaired: Focusing on Research Papers Published in Korea between 1972 and 2017
Authors
오주연박경빈
Issue Date
2018
Publisher
한국시각장애교육&재활학회
Keywords
Education for the visually impaired; Special music education; 시각장애교육; 특수음악교육
Citation
시각장애연구, v.34, no.2, pp.89 - 108
Journal Title
시각장애연구
Volume
34
Number
2
Start Page
89
End Page
108
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/4922
DOI
10.35154/kjvi.2018.34.2.89
ISSN
1229-2486
Abstract
본 연구는 국내 시각장애인을 대상으로 음악교육 연구동향을 알아보기 위해 1972년부터 2017년까지 96편의 연구 자료들을 선정하여, 분류하고 분석하였다. 이를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구대상에 대한 연구는 성인을 대상으로 하는 음악교육에 대한 연구가 많으며, 장애유형은 단순 시각장애를 가진 대상을 중심으로 연구가 활발히 이루어졌다. 둘째, 연구주제에 따른 교육 동기는 취미생활을 목적으로 하는 연구가 많았으며, 교육 활동의 효과로는 정서적으로 안정을 느끼며 재활적인 기능 향상을 가져왔다. 셋째, 연구도구에 따른 연구는 현경실의 음악적성검사를 활용한 연구가 많았으며, 면접 조사지를 통해 대상의 심층적인 의견을 토대로 하는 연구들이 진행되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Kyung Bin photo

Park, Kyung Bin
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE