Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사와 유아의 의도적 통제가 또래 놀이상호작용에 미치는 영향에서 교사-유아 갈등관계의 매개효과The Effect of teacher’s and preschooler’s effortful control on peer play interaction Mediating effects of child-teacher conflict relationships-

Other Titles
The Effect of teacher’s and preschooler’s effortful control on peer play interaction Mediating effects of child-teacher conflict relationships-
Authors
김민정이희연이미나
Issue Date
2018
Publisher
한국유아교육ㆍ보육복지학회
Keywords
의도적 통제; 유아-교사 갈등관계; 또래 놀이상호작용; effortful control; child-teacher conflict relationship; peer play behavior
Citation
유아교육·보육복지연구, v.22, no.2, pp.41 - 61
Journal Title
유아교육·보육복지연구
Volume
22
Number
2
Start Page
41
End Page
61
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/4964
ISSN
2288-4467
Abstract
본 연구의 목적은 교사와 유아의 의도적 통제가 또래 놀이상호작용에 미치는 영향에서 교사 유아 갈등관계의 매개효과를 알아보는데 있다 연구대상은 경기도 소재 유치원에 재원 중인 만 세 유아명 남아가 명 여아 명 및 이들의 교사 명을 대상으로 하였다 연구 문제에 따른 연구 결과로 첫째 교사 의도적 통제가 교사 유아 갈등관계 교사 유아 갈등관계가 또래 놀이상호작용 유아 의도적 통제가 또래 놀이상호작용에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다 둘째 교사와 유아의 의도적통제가 교사 유아 갈등관계를 거쳐 또래 놀이상호작용에 미치는 영향을 부트스트래핑을 통해 검증한 결과 교사 유아 갈등관계의 매개효과가 검증되었다 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 제한점 그리고 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE