Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사 기질 군집에 따른 교사 효능감 차이The differences of teachers’ efficacy in temperament dimension : a cluster analytic approach

Other Titles
The differences of teachers’ efficacy in temperament dimension : a cluster analytic approach
Authors
김민정변혜원이미나
Issue Date
2018
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
Early Childhood Teacher; Adult Temperament; Cluster Analysis; Teacher Efficacy; 유아교사; 성인 기질; 군집분석; 교사 효능감
Citation
유아교육연구, v.38, no.2, pp.157 - 172
Journal Title
유아교육연구
Volume
38
Number
2
Start Page
157
End Page
172
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/5072
DOI
10.18023/kjece.2018.38.2.006
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 교사 기질에 따른 군집을 파악하고 교사 기질 군집에 따라 교사 효능감에 차이가 있는지 알아보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울 및 경기도에 위치한 공·사립 유치원 교사 83명을 대상으로 자기보고형 척도를 통해 기질과 교사 효능감에 대해 조사하였다. 교사 기질에 대한군집분석결과 최종적으로 4개의 유형이 도출되었다. 각 군집에 따른 교사 효능감의 차이를 검증한 결과 교사 개인 효능감에 있어 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사 기질에 따른 군집 분류의 의미와 이에 따른 교사 효능감 차이에 대한 결과를 바탕으로 교사 효능감 중재방안과교사교육 방안에 대한 시사점을 중심으로 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE