Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 학습공동체에서 팀 성취목표지향성, 사회적 태만, 팀 상호작용이 학습공동체 활동성과에 미치는 영향The Effects of Team Achievement Goal Orientation, Social Loafing, and Team Interaction on Learning Outcomes of Learning Community in Colleges

Other Titles
The Effects of Team Achievement Goal Orientation, Social Loafing, and Team Interaction on Learning Outcomes of Learning Community in Colleges
Authors
유지원
Issue Date
2017
Publisher
한국열린교육학회
Keywords
학습공동체; 팀 성취목표지향성; 사회적 태만; 팀 상호작용; 학습공동체 활동성과; learning community; team achievement goal orientation; social loafing; team interaction; learning outcomes of learning community
Citation
열린교육연구, v.25, no.4, pp.191 - 216
Journal Title
열린교육연구
Volume
25
Number
4
Start Page
191
End Page
216
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/6739
DOI
​​10.18​230​/​tjye​.2017.​25​.4.191
ISSN
1229-8379
Abstract
학습공동체 활동이 학습자의 다양한 핵심역량 함양에 효과적인 것으로 알려지면서 국내 대학에서는 학습공동체에 대한 지원을 확대하고 있다. 이에 본 연구는 대학에서 학습공동체의 효과적인 운영 및 지원 전략 모색에 기초자료를 제공하고자 학습공동체의 구성원이 지각한 팀 성취목표지향성, 사회적 태만, 팀 상호작용을 학습공동체 활동에 주요 요인으로 선정하고 학습공동체 활동성과 변인과의 관계를 규명하고자 하였다. 자료 수집은 수도권 소재 대학에서 학습공동체 활동에 참여한 356명의 대학생으로부터 이루어졌으며, 구조방정식모형분석으로 자료를 분석하였다. 연구결과, 팀의 성취목표지향성은 숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표의 지각 수준에 따라 구성원이 학습공동체 학습활동 과정에서 보일 수 있는 사회적 태만과 팀 상호작용에 영향을 미쳤으며, 나아가 학습공동체 활동성과와도 직·간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 교육 현장에서의 학습공동체 운영 및 지원 전략을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
가천리버럴아츠칼리지 > 자유전공(인문) > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Ji Won photo

You, Ji Won
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE