Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학생의 성장목표와 진로정체감의 관계에서 기여목표의 조절 효과와 인내의 매개 효과The Moderator Effect of the Contribution Goals and the Mediator Effect of the Perseverance of Effort on the relationship between Growth Life-goals and the Career Identity of Middle School Students

Other Titles
The Moderator Effect of the Contribution Goals and the Mediator Effect of the Perseverance of Effort on the relationship between Growth Life-goals and the Career Identity of Middle School Students
Authors
전명희서은희
Issue Date
Jul-2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
middle school; career identity; growth life-goals; contribution goals; perseverance of effort; 중학생; 진로정체감; 성장목표; 기여목표; 인내
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.13, pp.437 - 457
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
13
Start Page
437
End Page
457
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/67524
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.13.437
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 성장목표가 진로정체감에 미치는 영향을 살펴보고, 성장목표와 진로정체감의 관계에서 기여목표의 조절 효과와 인내의 매개 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 서울과 경기도 중학생 429명을 대상으로 설문을 진행하고 그 자료를 분석하였다. 연구 결과, 개인적인 성장을 추구하는 성장목표는 중학생의 진로정체감에 유의한 영향을 주었다. 둘째, 성장목표는 진로정체감에 직접적인 영향 뿐 아니라, 꾸준히 노력을 지속하는 인내를 매개로 하여 진로정체감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 어려운 사람들을 돕고 더 나은 세상을 만들고자 하는 기여목표는 진로정체감에 미치는 성장목표의 영향을 조절하며, 이러한 조절 효과는 성장목표가 높은 학생들에게 더 큰 효과를 나타내는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 중학생 시기가 향후 진로발달에 중요한 시기임을 고려할 때, 중학생들의 진로교육에서 성장목표와 함께 기여목표를 강조해야 하고, 인내를 진로정체감 형성과 연결하여 교육적 개입을 해야 할 필요성을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
교육대학원 > 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Seo, Eun Hee photo

Seo, Eun Hee
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE