Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

동아시아인의 다층 정체성을 위한 윤리교육 시안Tentative Plan of Ethics Education for Multi-layered Identity of East Asian People

Other Titles
Tentative Plan of Ethics Education for Multi-layered Identity of East Asian People
Authors
세키네히데유키
Issue Date
2017
Publisher
한국도덕윤리과교육학회
Keywords
윤리교육; 정체성; 다층 정체성; 전통문화; 동아시아 공동체; ethics education; identity; multi-layered identity; traditional culture; East Asian Community
Citation
도덕윤리과교육, no.54, pp.131 - 152
Journal Title
도덕윤리과교육
Number
54
Start Page
131
End Page
152
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/7395
DOI
10.18338/kojmee.2017..54.131
ISSN
1598-8708
Abstract
이 글은 ‘동아시아 공동체’ 구상이 제기되는 가운데 동아시아인의 정체성 형성을 위해 윤리교육의 교육내용 재구성을 제안한 것이다. EU의 통합과정에서 각 구성원들은 ‘유럽’・‘국가’・‘지역(민족)’이라고 하는 세 가지의 정체성, 즉 ‘다층 정체성’이 조성됨으로써 민족이나 국가 간의 분쟁이 완화된다는 사실이 확인되고 있다. 이를 동아시아에 적용하면 국가 간의 갈등을 완화시켜 동아시아 공동체 조성에 도움이 될 것으로 기대된다. 지금까지 한국과 일본은 교육현장에서 ‘국가’ 수준의 정체성을 강조해 왔다. 필자는 전통문화와 관련되는 교육내용의 재구성을 통해서 ‘다층 정체성’을 구상하는 방안을 제안한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE