Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 2 time in scopus
Metadata Downloads

체제적 교수설계를 적용한 스마트 가야금 활용 가야금 활동 수업 개발Gayageum Class Development Using Smart Gayageum Application Applying Systematic Design of Instruction

Other Titles
Gayageum Class Development Using Smart Gayageum Application Applying Systematic Design of Instruction
Authors
김경태정지연
Issue Date
May-2021
Publisher
한국음악교육학회
Keywords
체제적교수설계; 스마트 가야금; 국악교육; 국악기악활동; 가야금 수업; systematic design of instruction; smart gayageum; Korean traditional music education; Korean instrumental music activity; gayageum class
Citation
음악교육연구, v.50, no.2, pp.1 - 20
Journal Title
음악교육연구
Volume
50
Number
2
Start Page
1
End Page
20
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/81265
DOI
10.30775/KMES.50.2.01
ISSN
1229-4179
Abstract
본 연구의 목적은 딕과 캐리의 체제적 교수설계를 적용한 스마트 가야금 활용 가야금 활동 수업 개발 및 효과성 검증이다. 수업동기 향상을 위해 ARCS 모형을 적용하였고, 가야금과 스마트 가야금 애플리케이션을 수업도구로 사용하였다. 개발한 수업을 8차시에 걸쳐 A중학교에 적용한 뒤 72명의 학습자를 대상으로 설문조사를 한 결과 가야금 수업이 흥미롭고 유익한 수업 이었으며, 스마트 가야금의 활용이 가야금 연습에 도움이 되었다고 답변하였다. 수업을 진행한 교사는 스마트 가야금 활용을 통해 1인 1악기 수업이 가능해져 악기의 공백을 개선할 수 있었 고, 학습자가 실제 가야금의 주법과 운지를 익혀 가락을 습득하는 데 긍정적인 영향을 주었다고 답변하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE