Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 감정노동이 심리적 소진에 미치는 영향: 협동적 조직문화의 매개효과를 중심으로The Effect of Childcare Teacher’s Emotional Labor on Psychological Burnout: Focusing on Mediating Effect of Collaborative Culture

Other Titles
The Effect of Childcare Teacher’s Emotional Labor on Psychological Burnout: Focusing on Mediating Effect of Collaborative Culture
Authors
신정선최은정
Issue Date
Jun-2021
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
Objectives The purpose of this study is to reveal the effect of emotional labor of childcare teachers on psycho; logical burnout and to verify the mediating effect of collaborative culture in the collaborative culture in the relation; ship between emotional labor and psychological burnout. Methods The data were collected from 201 childcare teachers working at 48 childcare centers located in H city and S city in Gyeonggi-do. Descriptive statistics; reliability analysis; correlation analysis; and regression analysis were conducted by using SPSS 21.0 statistical program. Results As a result; First; surface behavior among the emotional labor of childcare teachers showed positive in; fluence on sub-factors of psychological burnout. Second; the convert behavior among the emotional labor of the childcare teachers had a negative effect on psychological burnout. Third; the collaborative culture of childcare center perceived by childcare teachers mediated emotional labor and psychological burnout of them. Conclusions This study is meaningful as it revealed that it is necessary to reduce surface behavior and improve convert behavior and that it is important to form a collaborative culture of childcare center in order to alleviate psy; chological burnout of childcare teachers.; 감정노동; 심리적 소진; 협동적 조직문화; 보육교사
Citation
학습자중심교과교육연구, v.21, no.12, pp.901 - 913
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
21
Number
12
Start Page
901
End Page
913
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/81436
ISSN
1598-2106
Abstract
목적 본 연구는 보육교사의 감정노동이 심리적 소진에 미치는 영향을 밝히고, 감정노동과 심리적 소진의 관계에서 협동적 조직문화의 매개효과를 검증하기 위함이다. 방법 경기도 H시와 S시에 위치한 어린이집 48개소에 재직 중인 보육교사 201명을 대상으로 자료를 수집하였다. 또한 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 결과 첫째, 보육교사의 감정노동 중 표면적행위는 심리적 소진의 하위요인에 대하여 정적 영향력을 나타냈다. 둘째, 보육교사의 감정노동 중 내면적 행위는 심리적소진에 부적 영향력을 나타냈다. 셋째, 보육교사가 지각한 어린이집의 협동적 조직문화는 보육교사의 감정노동과 심리적 소진을 매개하는 것으로 나타났다. 결론 본 연구는 보육교사의 심리적 소진을 완화시키기 위해 보육교사의 표면적행위를 감소시키고, 내면적 행위를 향상시킴이 필요하며, 어린이집의 협동적 조직문화 형성이 중요함을 밝힌 데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE