Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 인공지능 수업에서 학습성과에 대한 성별과 학습태도 간 상호작용 효과The interaction effect between gender and learning attitude on learning outcomes in AI education for elementary students

Other Titles
The interaction effect between gender and learning attitude on learning outcomes in AI education for elementary students
Authors
백수현유지원
Issue Date
May-2022
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Artificial Intelligence education; gender difference; computational thinking; learning persistence; learning attitude; interaction effect; 인공지능 교육; 성별 격차; 컴퓨팅 사고력; 학습지속의향; 학습태도; 상호작용 효과
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.25, no.3, pp.49 - 60
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
25
Number
3
Start Page
49
End Page
60
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/84464
DOI
10.32431/kace.2022.25.3.005
ISSN
1598-5016
Abstract
본 연구는 인공지능 교육에서 성별 차이에 주목하고 학습성과(컴퓨팅 사고력, 학습지속의향)에 대한 학습태도 요인(과제가치, 자기효능감)과 성별 간 상호작용 효과를 탐색하였다. 경기도 A초등학교 6학년 21명을 대상으로 인공지능 교육을 16차시 진행하고 관련 자료를 수집하였다. 분석 결과, 과제가치, 자기효능감, 컴퓨팅 사고력과 학습지속의향에서 성별 차이는 없었다. 위계적 회귀분석으로 과제가치와 자기효능감이 성별과 상호작용 효과가 있는지 분석한 결과, 컴퓨팅 사고력과 학습지속의향에 대해 유의한 상호작용 효과를 보였다. 남학생의 컴퓨팅 사고력은 자기효능감과 관계를 보이지 않았으나, 여학생은 자기효능감을 높이 인식할수록 컴퓨팅 사고력 점수가 높게 나타났다. 반면, 남학생은 과제가치 인식 수준에 따라 학습지속의향이 크게 영향을 받는 반면, 여학생에서 그 관계는 미미하였다. 연구결과를 토대로 인공지능 교육과 연구에 대한 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
가천리버럴아츠칼리지 > 자유전공(인문) > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Ji Won photo

You, Ji Won
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE