Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악 비전공 대학생의 심리 정서 지원을 위한 음악 활용과 중등 음악교육 경험 및 영향에 대한 인식의 관계Relationship between the Utilization of Music for Emotional and Psychological Support among Non-Music Major College Students and Their Recognition of the Experiences and Impact of Secondary Music Education

Other Titles
Relationship between the Utilization of Music for Emotional and Psychological Support among Non-Music Major College Students and Their Recognition of the Experiences and Impact of Secondary Music Education
Authors
김지은이수연
Issue Date
Mar-2024
Publisher
한국문화융합학회
Keywords
Non-music major college students; emotional and psychological support; utilization of music; secondary music education experiences; recognition of secondary music education; 음악 비전공 대학생; 심리 정서 지원; 음악 활용; 중등 음악교육 경험; 중등 음악교육 인식
Citation
문화와융합, v.46, pp 533 - 544
Pages
12
Journal Title
문화와융합
Volume
46
Start Page
533
End Page
544
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/91253
ISSN
2950-9742
2950-9750
Abstract
본 연구는 음악 비전공 대학생의 일상생활에서 심리 정서 지원을 위한 음악 활용과 중등 음악교육 경험 및 영향에 대한 인식과의 관계를 조사하고 음악의 생활화를 위한 방안을 탐구하였다. 이를 위해 72 명의 대학생을 대상으로 설문 조사와 6명의 소그룹 면접을 통해 자료를 수집하여 통계 및 내용 분석을실시하였다. 그 결과, 음악 비전공 대학생은 ‘스트레스 해소’를 위해 음악을 가장 많이 활용하였다. 심리 정서 지원을 위해 음악을 활용하는 것은 ‘중등 음악교육 경험 및 영향에 대한 인식’과 상관관계가있었으며, ‘음악 활동 참여 유무’는 영향을 주지 않았다. 중등 음악교육 경험은 내적 성장을 도모하는‘정서적 만족감’, ‘음악적 민감성과 기초지식 필요’, ‘음악 활동 수행 평가에 대한 부담감’이었다. 연구결과를 통해 음악의 생활화를 위한 방안은 ‘협동 음악 활동 수업’, ‘실제적 악기 연주 경험’, ‘음악 수업시수의 확보’를 제안한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yi, Soo Yon photo

Yi, Soo Yon
Graduate School of Education (Theory of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE