Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 전문성 지원환경과 교사-유아 상호작용의 관계에서 자기주도학습과 교직전문성 인식의 매개효과A Mediating Effect of Self-directed Learning and Awareness of Professionalism on the Relationship Between the Professional Learning Environment and Teacher-Child Interaction

Other Titles
A Mediating Effect of Self-directed Learning and Awareness of Professionalism on the Relationship Between the Professional Learning Environment and Teacher-Child Interaction
Authors
정미라이미나강수경
Issue Date
2016
Publisher
한국교원교육학회
Keywords
전문성 지원환경; 교직전문성 인식; 자기주도학습; 교사-유아 상호작용; Professional learning environment; Awareness of professionalism; Self-directed learning; Teacher-child interaction
Citation
한국교원교육연구, v.33, no.1, pp.1 - 27
Journal Title
한국교원교육연구
Volume
33
Number
1
Start Page
1
End Page
27
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/9520
DOI
10.24211/tjkte.2016.33.1.1
ISSN
1738-7256
Abstract
본 연구는 전문성 지원환경과 교사-유아 상호작용의 관계에서 자기주도학습과 교직전문성 인식의 매개효과를 살펴보는데 목적이 있다. 연구대상은 경기지역의 유치원에 근무하는 초임교사 268명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, SPSS 21.0 및 Mplus 6.12 프로그램을 이용하여 연구모형의 적합도와 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 전문성 지원환경은 자기주도학습을 통해 교사-유아 상호작용에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 자기주도학습은 전문성 지원환경이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 매개하는 것으로 나타났다. 둘째, 전문성 지원환경은 교직전문성 인식을 통해 교사-유아 상호작용에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 교직전문성 인식은 전문성 지원환경이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 교사-유아 상호작용을 증진시키기 위한 조직의 환경적 특성과 교사의 전문성을 증진시키기 위한 방안을 모색하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kang, Su Kyoung photo

Kang, Su Kyoung
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE