Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

개인-직무 적합성이 객관적 및 주관적 경력성공에 미치는 영향: 성별 비교The effects of job-person fit on objective and subjective career success: Focusing on gender difference

Other Titles
The effects of job-person fit on objective and subjective career success: Focusing on gender difference
Authors
이재영홍소정이윤수
Issue Date
Jun-2021
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
개인-직무 적합성; 초기 경력; 경력성공; 성별 차이; 다집단 경로 분석; person-job fit; early career; career success; gender difference; multi-group path analysis
Citation
학습자중심교과교육연구, v.21, no.12, pp.295 - 308
Indexed
KCI
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
21
Number
12
Start Page
295
End Page
308
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/141715
DOI
10.22251/jlcci.2021.21.12.295
ISSN
1598-2106
Abstract
목적 본 연구의 목적은 청년 취업자의 개인-직무 적합성이 객관적⋅주관적 경력성공에 미치는 영향에서 성별 차이를 분석하는 데있다. 방법 연구 목적을 달성하기 위해 한국고용정보원에서 수집한 대졸자직업이동경로조사(Graduates Occupational Mobility Survey; GOMS) 2017년 자료를 활용하였고, 만 35세 미만의 청년 재직자 중에서 근로시간 형태가 전일제이고, 상용직 근로자라고 응답한임금근로자 9,640명(여자 4,092명, 남자 5,548명)의 자료를 분석하였다. 직업 적응 이론(The theory of work adjustment) 및선행연구를 바탕으로 본 연구에서는 개인-직무 적합성으로 적성, 교육수준, 기술수준과 현재 직무수준과의 일치 정도를 활용하였고, 추가적으로 주전공과 복수전공이 직무와 일치하는 정도도 고려하였다. 객관적 경력성공을 측정하기 위해 임금 데이터를 사용했고, 주관적 경력성공을 측정하기 위해 직무 만족도를 사용했다. 결과 성별에 따른 다집단 경로 분석 결과, 개인-직무 적합성은 주관적 경력성공과 관련이 있었다. 남여 집단 모두 적성 일치 정도가주관적 경력성공과 관련이 있었고, 교육수준 일치 정도는 여자 집단에서만 통계적으로 유의했으며, 기술수준 일치 정도는 두 집단모두에서 유의하지 않았다. 한편, 남자 집단에서는 복수전공 일치 정도가 객관적 경력성공과, 주전공 일치 정도는 주관적 경력성공과관련이 있었으나 여자 집단에서는 주전공 일치 정도가 객관적 경력성공과 관련이 있었다. 결론 본 연구는 분석 결과를 바탕으로 경력 초기에 해당하는 청년 재직자의 개인-직무 적합성과 경력성공의 관계, 남성과 여성의차이에 대해 이론적⋅실천적 시사점에 대해 논의했다. Objectives The purpose of this study is to analyze gender differences in the relationship between job-person fit and objective and subjective career success of youth employees. Methods Using the 2017 Graduates Occupational Mobility Survey(GOMS) data collected by the Korea Employment Information Service, 9,640 wage workers (4,092 women, 5,548 men) were analyzed. Based on the theory of work adjustment and previous research, the present study utilized aptitude, education level, skill level, and major fit as job-person fit. Wage data were used to measure objective career success, and job satisfaction was used to measure subjective career success. Results Multi-group path analysis showed that aptitude fit was related to subjective career success in both male and female groups while education level fit was associated with subjective career success only in the female group. Skill level fit was not statistically significant in both groups. On the other hand, in the male group, the double major fit was related to objective career success, and the major fit was related to subjective career success. Conclusions Based on these findings, the present study provided the theoretical and practical implications for researchers and practitioners in the career development field.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Yun soo photo

Lee, Yun soo
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE