Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

MOOC 기반 학습의 메타분석The effect of MOOC-based learning in Korea: a meta-analysis

Other Titles
The effect of MOOC-based learning in Korea: a meta-analysis
Authors
김재현유명현장유진송지훈
Issue Date
Mar-2020
Publisher
한국교육공학회
Keywords
MOOC 기반 학습; K-MOOC; 체계적 문헌 고찰; 메타분석; MOOC-based learning; K-MOOC; Systematic review; Meta-analysis
Citation
교육공학연구, v.36, no.1, pp.163 - 190
Indexed
KCI
Journal Title
교육공학연구
Volume
36
Number
1
Start Page
163
End Page
190
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/146024
ISSN
1225-424X
Abstract
본 연구는 MOOC 기반 학습의 효과성과 관련 변수의 탐색을 위한 메타분석으로, 체계적 문헌고찰을 통해 국내에서 이루어진 MOOC 기반 학습의 연구동향을 확인하고 종합하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, MOOC 기반 학습의 개입의 효과를 계산한 결과 일반적인 교실 환경에서 이루어진 전통적 학습과 비교해 유의한 효과 크기를 보이지 않았다. 이는 아직 MOOC 기반 학습의 개입 효과를 통계적으로 유의하게 계산할 수 있을 정도로 MOOC 기반 학습의 효과성을 탐색한 개별 연구물의 축적이 충분하지 않은 데서 기인한 것으로 해석된다. 둘째, MOOC 기반 학습에 영향을 주는 관련 변수들을 확인하였다. 분석 결과 MOOC 기반 학습에 영향을 주는 것으로 나타난 관련 변수는 학습성과, 성과기대, 학습자 특성, 만족도, 학습동기, MOOC 콘텐츠, 활용가능성, 학업적 자기효능감, 매체 친숙도, 사회적 영향으로 유목화 할 수 있었다. 이는 MOOC 기반 학습과 관련성이 상대적으로 강한 변수를 파악함으로써 향후 MOOC 기반 학습이 의미 있는 양적 확장을 이루기 위한 우선순위 및 방향성을 제고하는 데 참고가 될 수 있다. 또한 MOOC 기반 학습을 설계 및 운영하는 실무자들이 MOOC를 학습에 활용함에 있어, 우선순위를 두어야 할 관련 변인을 이해하는 데 기여한다. The purpose of this study is to confirm the effect sizes of MOOC-based learning in Korea and the size of a relationship among relevant variables through a meta-analysis. Key findings of this study are as follows: First, the result of calculating the impact of intervention MOOC-based learning, the effect size is not significant compared with traditional learning, which is the general classroom environment. It is because of insufficient researches about exploring the effectiveness of MOOC-based learning for calculating statistically significant on the impact of intervention MOOC-based learning. Second, the result of confirming the strength and direction of a relationship among variables, the size of a relationship among variables shows large. The variables relevant to MOOC-based learning are learning outcomes, learner’s characteristics, and satisfaction. Hence, to expand MOOC-based learning quantitatively meaningfully, it should be more performing systematic empirical researches for using various statistical verification. Finally, this study confirms a current comprehensive situation, which is relevant quantitative research on MOOC-based learning, also expects to provide these findings as several important practical implications for practitioners who design and operate as using MOOC-based learning.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Ji Hoon photo

Song, Ji Hoon
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE