Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

광주 대인예술시장 예술인과 상인의 사회적관계망 특성에 관한 연구A Study on The Social Network Characteristics of Gwangju Dae-in Art Market’s Artists and Merchants

Other Titles
A Study on The Social Network Characteristics of Gwangju Dae-in Art Market’s Artists and Merchants
Authors
박주영구자훈
Issue Date
Jun-2017
Publisher
대한국토·도시계획학회
Keywords
Urban Regeneration; Dae-in Art Maket; Network Characteristic; Social Network Analysis; 도시재생; 대인예술시장; 사회적관계망 특성; 소셜네트워크 분석
Citation
국토계획, v.52, no.3, pp.5 - 18
Indexed
KCI
Journal Title
국토계획
Volume
52
Number
3
Start Page
5
End Page
18
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/152207
DOI
10.17208/jkpa.2017.06.52.3.5
ISSN
1226-7147
Abstract
광주 대인예술시장은 구도심에 위치한 시장으로쇠퇴를 맞이한 시장이었으나 2008년 시장활성화를위한 프로젝트를 시작으로 일반 전통 시장에서 문화예술이 공존하는 시장으로 변화하였고, 2015년지역문화브랜드 최우수상에 선정되어 주목받는 시장으로 인정받고 있다. 그러나 사업 진행 후 8년이지난 현재, 초기 시장 내 유입되었던 100여명의 예술인은 현재 40여명 정도로 줄어들었다. 사회적관계망도 이전보다 약해졌다는 내부평가가 있으며, 야시장 위주로 바뀌고 있다는 평가를 받고 있다. 본 연구에서는 문화예술인과 함께하는 도시 재생사업의 유지관리단계에서의 연구를 진행하여, 사업이 일정기간 진행되고 난 후 예술인의 네트워크 및시장 내 주요 주체의 네트워크 특성을 살펴보고자 한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 도시대학원 > 서울 도시·지역개발경영학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Koo, Ja Hoon photo

Koo, Ja Hoon
GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES (DEPARTMENT OF URBAN AND REGIONAL DEVELOPMENT)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE