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보행자 교통사고 심각도에 영향을 미치는 운전자 연령대별 사고요인 분석 - 서울시 2014 TAAS 자료를 중심으로An Analysis of the Factors of Pedestrian Traffic Accident by Driver’s Age and Accident Severity - Focused on 2014 TAAS, Seoul, Korea

Other Titles
An Analysis of the Factors of Pedestrian Traffic Accident by Driver’s Age and Accident Severity - Focused on 2014 TAAS, Seoul, Korea
Authors
이기훈Lee, Su gie
Issue Date
2016
Publisher
한국도시설계학회
Keywords
보행자 교통사고; 사고심각도; 고령운전자; 순서형 로짓 회귀분석; TAAS; Pedestrian Traffic Accident; Accident Severity; Elderly Driver; Ordered Logit Regression; TAAS
Citation
도시설계, v.17, no.4, pp.63 - 80
Indexed
KCI
Journal Title
도시설계
Volume
17
Number
4
Start Page
63
End Page
80
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/155439
ISSN
1598-0650
Abstract
본 연구의 목적은 보행자 교통사고 피해 심각도에 영향을 미치는 운전자의 연령대별 사고요인을 분석하여 정책적 시사점을 제시하는데 있다. 2014년 TAAS 자료를 사용하여 종속변수인 보행자 교통사고 피해자의 심각도에 영향을 미치는 요인들을 순서형 로짓 모형을 이용하여 분석하였다. 분석 결과 첫째, 교통 혼잡도는 40~50대 운전자 모형에서, 차량의 평균속도는 40~50대와60세 이상 운전자 모형에서 보행자 교통사고 피해 심각도와 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 물리적 환경 특성으로 횡단보도와 교차로 사고 유무는 대부분의 모형에서 보행자 교통사고의 피해 심각도에 영향을 미치는 중요한 변수로 나타났다. 또한, 버스정류장과 중앙버스 전용차로 정류장도 대부분의 모형에서 보행자 교통사고 피해 심각도와 관련이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 토지이용 변수인 상업 및 산업시설 연면적은 20~30대 또는 40~50대 운전자 모형에서보행자 교통사고 피해 심각도와 관련이 있는 것으로 나타났다. 결과적으로, 보행자 교통사고 피해자의 심각도에 영향을 미치는 요인은 운전자 연령대별로 다름을 알 수 있다. 본 연구의 결과는운전자 특성을 고려한 보행자 교통사고 안전 정책 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. This study examined the accident-related factors which affect the severity of pedestrian traffic accident by driver’s age. We used an ordered logit model that examined the determinant factors of pedestrian traffic accident’s severity using the 2014 TAAS data. The results of this study are as follows. First, traffic congestion and average speed of cars were statistically significant factors for the pedestrian accident severity for the model of 40~50 age or 60+ age drivers. Second, as physical environment factors, crosswalk or intersection variable was the most influential factor for the severity of pedestrian accident. In addition, areas near bus stations were strong factors for the severity of pedestrian accident in all models except for the model of 40~50 age drivers. Third, land use variables such as commercial and industrial floor area ratio were also critical factors. We conclude that the traffic accident factors affecting the severity of pedestrian traffic accident were different from each age group of drivers. The results of this study will be helpful to develop transportation policies for pedestrian safety by considering the characteristics of drivers.
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Lee, Sugie
COLLEGE OF ENGINEERING (DEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING)
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