Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

언론의 정파성과 권력 개입 : 1987년 이후 13~17대 대선캠페인 기간의 주요일간지 사설 분석The Partisanship of Media and the Media Intervention in Political-power Creation in Korea : Focusing on the Analysis of the Major Newspapers' Editorial Articles during the 13-17th Presidential Election Campaigns

Other Titles
The Partisanship of Media and the Media Intervention in Political-power Creation in Korea : Focusing on the Analysis of the Major Newspapers' Editorial Articles during the 13-17th Presidential Election Campaigns
Authors
최진호한동섭
Issue Date
Jun-2012
Publisher
한국지역언론학회
Keywords
media power; intervention to political-power creation; politicalization of media; presidential election coverage; partisanship; 언론권력; 정치권력 개입; 언론의 정치 권력화; 대선보도; 정파성
Citation
언론과학연구, v.12, no.2, pp.534 - 571
Indexed
KCI
Journal Title
언론과학연구
Volume
12
Number
2
Start Page
534
End Page
571
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/165320
ISSN
1598-2653
Abstract
본 연구는 언론이 어떻게 정파성을 드러내면서 정치권력 창출에 개입하며 이를 심화해 나아가는지 살펴보고자 하였다. 민주화 이후 치러진 13∼17대 대선기간의 주요일간지 사설을 통시적으로 분석하여 언론의 정치지형과 변동과정을 추적하고 그 함의를 찾아보았다. 연구결과, 시간이 지날수록 언론은 지면을 통해 권력창출과정에 보다 적극적으로 개입하는 것을 확인할 수 있었다. 이념적 성향은 보수와 진보로 점차나뉘어져 가는데, 조선일보와 한겨레는 14대부터, 동아일보와 경향신문은 15대에 시작하여 16대부터 뚜렷해졌다. 이로 인해 16대 대선부터는 주요언론들이 보수와 진보로 극명히 대립하는 양상을 보였다. 이들 언론은 자신의 정치적 입장에 따라 지지하지 않는 유력한 상대후보를 비판하여 지지하는 특정후보에게 유리하도록 보도하였다. 언론사 소유구조의 차이와 변화, 그리고 각 정부의 언론정책이 개별언론사가 정파성을 드러내며 권력개입을 시도하는 시점과 이념적 방향 등에 영향을 미쳤을 것으로 판단된다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사회과학대학 > 서울 미디어커뮤니케이션학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Dong sub photo

Han, Dong sub
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES (DEPARTMENT OF MEDIA & COMMUNICATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE