Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다문화미술교육을 위한 교사교육의 방향 탐색Preparing Art Teachers for Multicultural Education: The Implication for Teacher Education

Other Titles
Preparing Art Teachers for Multicultural Education: The Implication for Teacher Education
Authors
김선아
Issue Date
Jan-2011
Publisher
한국국제미술교육학회
Keywords
multicultural art education; culturally relevant pedagogy; cultural sensitivity; multicultural teacher education; 다문화미술교육; 문화적으로 적절한 교육; 문화적 감수성; 다문화 교사교육
Citation
미술과 교육, v.12, no.1, pp.27 - 50
Indexed
KCI
OTHER
Journal Title
미술과 교육
Volume
12
Number
1
Start Page
27
End Page
50
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/169219
DOI
10.20977/kkosea.2011.12.1.27
ISSN
1229-747X
Abstract
본 연구는 한국 사회의 다문화 상황의 특성을 살펴보고, 다문화교육의 이론을 토대로 다문화미술교육을 위한 교사의 역량을 파악하여, 교사교육의 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 다문화 사회로의 전환 과정에서 우리나라의 교육적, 정책적 대응방식을 고찰하고 미술교육의 역할을 조명하였다. 다문화교육의 정착과 확산에 있어 이를 실천할 수 있는 미술교사의 역량이 핵심적인 요소로 작용함에 주목하여, 문화적으로 적절한 교육(culturally relevant pedagogy)의 개념을 중심으로 미술교사의 다문화적 역량을 개발하기 위한 교사교육의 방향을 논의하였다. 이에 본 연구에서는 다문화미술교육에 대한 담론을 확장하고 구체적인 실천 방향에 대한 관심을 이끌어내기 위하여, 한국의 다문화교육과 다문화미술교육 간의 관계를 고찰하고 그 안에서 미술교사 교육에 대한 시사점을 도출하는데 중점을 두었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 응용미술교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sun ah photo

Kim, Sun ah
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE