Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

향기섬유제품의 향기감성 영향모형에 대한 성별비교 연구Gender Differences in Scent Sensibility Effect Model of Scented Textile Products

Other Titles
Gender Differences in Scent Sensibility Effect Model of Scented Textile Products
Authors
여은아이규혜
Issue Date
Mar-2006
Publisher
한국감성과학회
Keywords
Scented textile; sensibility; gender; 향기섬유; 감성; 성별
Citation
감성과학, v.9, no.1, pp.19 - 26
Indexed
KCI
Journal Title
감성과학
Volume
9
Number
1
Start Page
19
End Page
26
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/181650
ISSN
1226-8593
Abstract
본 연구에서는 향기섬유제품에 대한 향기감성반응이 제품에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구모형을 제시하고 530명의 소비자를 대상으로 온라인 설문을 실시하여 연구모형에 대한 성별비교를 하였다. 연구결과에서 제시된 연구모형은 남녀 간에 유의한 차이를 보였다. 여성의 경우 향기섬유제품에 대한 태도에 영향을 미치는 감성반응은 유쾌성, 자극성, 친숙성, 적합성으로 나타났으며, 남성의 경우 유쾌성만이 태도에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 또한 남녀모두에서 향기의 유쾌성이 향기섬유제품에 있어 가장 중요한 요인이었으며 남성은 향기섬유제품에 대하여 더 높은 구매의도를 보였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 생활과학대학 > 서울 의류학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Kyu Hye photo

Lee, Kyu Hye
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY (DEPARTMENT OF CLOTHING & TEXTILES)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE