Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사가 지각하는 교사연구자 인식과 실천에 관한 합의적 질적 연구 -전공심화 재학생을 중심으로-An Consensual Qualitative Research about Recognition and Practice in Teacher-Researcher by Students of Early Childhood Education -Focusing in the Advanced Course for Bachelor’s Degree-

Other Titles
An Consensual Qualitative Research about Recognition and Practice in Teacher-Researcher by Students of Early Childhood Education -Focusing in the Advanced Course for Bachelor’s Degree-
Authors
김화영정은선이성원
Issue Date
Apr-2022
Publisher
한국어린이교육문화비평학회
Keywords
유아교육(early childhood education; 교사연구자(teacher-researcher); 합의적 질적 연구(Consensual Qualitative Research); 전공심화 재학생(advanced course for bachelor’s degree); Early Childhood Education; Teacher-Researcher; Consensual Qualitative Research; Advanced Course for Bachelor’s Degree
Citation
어린이교육비평, v.12, no.1, pp.103 - 132
Indexed
KCI
Journal Title
어린이교육비평
Volume
12
Number
1
Start Page
103
End Page
132
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/190267
DOI
10.26834/kscice.2022.04.15.103
ISSN
2233-9159
Abstract
유아교사는 교사 전문성 함양을 위해 교사연구자 역할을 인식하고 실천할 필요가 있다. 이를 위해 전문대 유아교육과 전공심화 과정에서 교사 연구과목이 주요하게 다루어지지만, 전공심화 재학생의 교사연구자 실천에 관한 연구가 부족하여 이들의 성장을 지원할 실질적 근거가 부족한 실정이었다. 이에, 전공심화 재학생이 지각하는 교사연구자에 대한 인식과 실천에 대해 포괄적으로 탐색하고자 서울 지역 H 대학교 유아교육과 전공심화 과정에 재학하고 있는 학생 중 현직 유아교사인 9명을 대상으로 인터뷰하여 합의적 질적 연구(CQR) 방법으로 분석하였다. 연구 결과, 전공심화 입학 동기(개인적 필요, 직업적 필요), 교사연구자에 대한 개념과 역할(교육전문가, 현장문제 해결자, 변화에 능동적인 교수자), 교사연구자로 여겨지는 경험(자발적 참여, 의무활동), 교사연구자 실천 어려움(연구자 역할에 대한 부담, 교사업무 과중), 교사연구자 실천을 위한 요건(유아교사의 의지, 교육적 지원, 재정적 지원, 제도적 지원)의 5개 영역과 13개 범주, 32개의 하위범주가 도출되었다. 이러한 결과를 바탕으로 시사점을 논하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher WON, LEE SUNG photo

WON, LEE SUNG
서울 부총장(서울) (서울 창의융합교육원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE