Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

동아시아 교육발전모델의 역사적 구조 탐색 - 일본교육의 사례 -The Historical Structure of the East Asian Development Model in Education - The Case of Japan -

Other Titles
The Historical Structure of the East Asian Development Model in Education - The Case of Japan -
Authors
이윤미
Issue Date
2015
Publisher
한국비교교육학회
Keywords
동아시아 교육발전모델; 일본교육; 전전 교육; 전후 교육; 대체; 중층성; 기초; 원리; 전략; 효과; The East Asian Model of Education; Japanese Education; Pre-war Education; Post-war Education; Displacement; Layering
Citation
비교교육연구, v.25, no.4, pp.235 - 264
Journal Title
비교교육연구
Volume
25
Number
4
Start Page
235
End Page
264
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/10670
ISSN
1229-3903
Abstract
본 연구는 소위 동아시아모델의 대표적 국가인 일본의 교육발전과정을 통시적으로 분석함으로써 동아시아교육발전모델에 대해 보다 심층적으로 접근하기 위한 기초를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이 논문에서는 일본의 교육발전과정을 메이지유신이후 제2차 세계대전 이전까지의 전전(戰前) 교육과 패전 이후의 전후(戰後) 교육으로 나누어 그 성격을 파악하고, 제도변화 과정에서 ‘대체(displacement)’와 ‘중층성(layering)’의 관련이 어떻게 나타나고 있는지를 살펴보고자 하였다. 일본 교육발전과정에 대해 보다 분석적으로 접근하기 위해 전전과 전후 교육제도운영상의 ① 기초(source), ② 원리(principle), ③ 전략(strategy), ④ 효과(effect) 등의 네 가지 준거들을 중심으로 주요 특징들을 파악하고, 그 의미와 시사점을 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Yoon mi photo

Lee, Yoon mi
Education (Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE