Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

1970년대 이후 영국‘신미술사(New Art History)’의 방법론: 클락(T. J. Clark)과 폴록(G. Pollock)의 미술사 담론의 형성과 영향Methods of‘ New Art History’in British Terrain since the 1970s: looking at the art historical perspectives of T. J. Clark and G. Pollock

Other Titles
Methods of‘ New Art History’in British Terrain since the 1970s: looking at the art historical perspectives of T. J. Clark and G. Pollock
Authors
전영백
Issue Date
Oct-2010
Publisher
미술사와 시각문화학회
Keywords
신미술사; 예술의 사회사; 미셸 푸코; 자크 라캉; 후기구조주의; 기호학; 표상; New Art History; Social History of Art; Michel Foucault; Jacques Lacan; Post-structuralism; Semiotic; Representation; New Art History; Social History of Art; Michel Foucault; Jacques Lacan; Post-structuralism; Semiotic; Representation
Citation
미술사와 시각문화, no.9, pp.272 - 303
Journal Title
미술사와 시각문화
Number
9
Start Page
272
End Page
303
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/15440
DOI
10.22835/ahvc.2010..9.010
ISSN
1599-7324
Abstract
방법론의 차원에서 '신'미술사학의 혁신은 미술사의 역사에 큰 족적을 남겼고 그 이름은 이제 더 이상 낯선 용어가 아니다. 그러나 신미술사라는 명칭은 ‘새롭다’는 뜻 외에 내용적인 설명을 전달하지 못한다. 논문은 그 새로웠던 방법론을 당시 맥락에서 되새겨보고, 그것에 영향을 준 근본 사상이 구체적인 작품의 해설에 어떻게 작용하는가를 고찰하고자 한다. 따라서 이 글은 1975년부터 형성된 신미술사학의 문화적 배경과 그 담론적 토대를 고찰하는 연구라 할 수 있다. 구체적인 사례연구로 대표적 신미술사가인 클락(T.J.Clark)과 폴록(G. Pollock)의 방법론을 집중적으로 다룬다. 더불어, 90년대 이후 시각문화연구의 출현 또한 신미술사와의 연계성으로 제시한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Fine Arts > Department of Art Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chun, Young Paik photo

Chun, Young Paik
Fine Arts (Art Studies)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE