Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

랜덤 포레스트 회귀를 이용한 중·고등학교 1학년의 교우관계 영향요인 탐색Exploring the Influential Factors of Peer Relations in the First Graders of Middle and High School with Random Forest Regression

Other Titles
Exploring the Influential Factors of Peer Relations in the First Graders of Middle and High School with Random Forest Regression
Authors
김진희김준엽
Issue Date
Aug-2021
Publisher
한국교육방법학회
Keywords
랜덤 포레스트 회귀; 교우관계; Random Forest Regression; Peer Relation
Citation
교육방법연구, v.33, no.3, pp 589 - 612
Pages
24
Journal Title
교육방법연구
Volume
33
Number
3
Start Page
589
End Page
612
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/16317
ISSN
1598-5903
Abstract
본 연구에서는 랜덤 포레스트 회귀(random forest regression)를 활용하여 중·고등학교 1학년의 교우관계를 예측하는 영향요인을 개별 문항 단위에서 분석하였다. 이를 위해 경기교육종단연구(GEPS) 4, 7차년도 학생, 학부모 자료를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 1학년 교우관계 영향요인 상위 30개는 교사-학생관계, 자아개념-사회, 시민의식, 자아존중감, 희망대학전공, 진로자기이해, 직업태도, 진학희망고교, 교육포부, 국어와 영어성취도, 스마트폰사용빈도, 가구소득, 성별, 차별, 학업스트레스, 방학생활, 전반적만족 영역에 포함되는 문항들이었다. 둘째, 고등학교 1학년 교우관계 영향요인 상위 30개는 교사-학생관계, 자아개념-사회, 자아존중감, 학업스트레스, 학습자기이해, 학습전략-조직화, 희망대학전공, 고등학교 진학희망이유, 직업선택기준, 직업태도, 애착-신뢰, 방학생활, 동아리 영역에 포함되는 문항들이었다. 영향요인이 속한 영역이 동일하더라도 해당 영역에서 영향력이 있는 것으로 선별된 개별 문항은 학교급에 따라 달랐다. 공통 영향요인 영역은 교사-학생관계, 자아개념-사회, 희망대학전공, 직업태도, 학업스트레스, 방학생활이었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Jun yeop photo

Kim, Jun yeop
Education (Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE